The teacher as a person

Review and analysis of scientific articles on teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10051

Keywords:

Affectivity, Learning, Psychogenetic Theory, Teacher Training, Cognition

Abstract

The present study arises in the context of the Doctorate in Knowledge Dissemination, offered in collaboration with the Higher Education Institutions IFBA – UFBA – UNB – UEFS – LNCC – SENAI-CIMATEC, linked to the research titled "Reasons for the permanence of students in the Pedagogy Course at a public university in Bahia" and aimed to: map and analyze Brazilian academic production on teacher training, which is based on concepts related to Henri Wallon's psychogenetic theory. The methodological approach was qualitative-quantitative through the review of the CAPES databases. In the end, it was evident that there are articles that focus on the relationship between affectivity and teacher training, affectivity and learning, and affectivity and cognition, but regarding the relationship between affectivity in the conception of Henri Wallon's Psychogenetic Theory, we observed that there is a gap that needs to be corrected by carrying out new research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Mercedes Gómez Daboín, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia

Doutoranda em Difusão do Conhecimento. Programa de Pós-graduação em Difusão do Conhecimento.

Ana Rita Silva Almeida, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia

Doutora em Educação, Professora do Programa de Pós-graduação em Difusão do Conhecimento.

References

ALMEIDA, L. R. A questão do Eu e do Outro na psicogenética walloniana. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, v. 31, n. 4, p. 595-604, 2014. DOI: 10.1590/0103-166X2014000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/7jkrvcpTFwgj5fLfr7DNRTG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

CINTRA, F. B. M.; ALMEIDA, L. R. Uma leitura walloniana do movimento: crianças de seis anos no ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional [online], São Paulo, v. 21, n. 2, 2017. DOI: 10.1590/2175-3539201702121107. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/DPDX8YKffW3ydszn7rTmDVc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERREIRA, A. V.; LOPES, L. S. O uso das afetividades em Wallon e as práticas socioeducativas de um projeto social em São Gonçalo - RJ. Debates em Educação, [S. l.], v. 11, n. 25, p. 1–21, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5122. Acesso em: 15 jan. 2023.

FERRY, G. El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México: Editorial Paidos, 1990.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A.; ALMEIDA, P. C. A. Professores do Brasil: Novos Cenários de Formação. Brasília: Edições UNESCO, 2019.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. (org.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

MAHONEY, A. A. A constituição da pessoa: desenvolvimento e aprendizagem. In: MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. (org.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

MOURA, A. A. S.; MARTINS, M. C. R. Afetividade no processo de formação docente: dialogando com Spinoza e Wallon. Revista Epistemologia e Práxis Educativa, Piauí, v. 5, n. 2, p. 01-14, 2022. DOI: 10.26694/epeduc.v5i2.3116. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/3116. Acesso em: 16 jan. 2023.

SANTOS, A. S.; LOPES, C. A. N. Afetividade no Processo de Ensino-Aprendizagem: A Educação Infantil na Perspectiva de Henri Wallon. Id on Line Revista de Psicologia, [S. l.], v. 14, n. 52, p. 525-540, 2020. DOI: 10.14295/idonline.v14i52.2728. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2728. Acesso em: 15 jan. 2023.

SABINO, S. O afeto na prática pedagógica e na formação docente: uma presença silenciosa. São Paulo: Paulinas, 2012.

SILVA, D. N.; BASTOS, L. A afetividade no processo de ensino-aprendizagem: contributos da teoria de Henri Wallon. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, p. 605–620, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp605-620. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12719. Acesso em: 17 jan. 2023.

WALLON. H. Les origines du caractère chez l’enfant. Les préludes du sentiment de personnalité. Paris: Presses Universitaires de France (PUF), 1993.

Published

2023-12-30

How to Cite

DABOÍN, M. M. G.; ALMEIDA, A. R. S. The teacher as a person: Review and analysis of scientific articles on teacher training. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023024, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10051. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10051. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua