ADHD: VAGUE CONCEPTS, QUESTIONABLE EXISTENCE

Authors

  • Lygia de Sousa Viégas Faculdade de Educação da UFBA
  • Ariane Rocha Felício de Oliveira Faculdade de Educação da UFBA

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2736

Keywords:

ADHD, Medicalization, Critical analyses

Abstract

This article aims to critically analyse the scientist discourse that defends the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) as a neurobiology disorder of genetic origin and, therefore, present diagnosis and treatment proposals for children that allegedly are bearer of this assumed disease. For this purpose, it gathers a set of scientific publication over the theme, mainly in the psychology and neurology field, wich are the most criticized in the light of the debate surrounding the life medicalization. It is expected with this article to fuel the debate about the medicalized education and to contribute to overcome this situation.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2736

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lygia de Sousa Viégas, Faculdade de Educação da UFBA

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo - USP (1999), Mestrado (2002) e Doutorado (2007) em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela USP. Atualmente, é Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED-UFBA), em regime de dedicação exclusiva. Tem experiência nas áreas de Psicologia Psicologia Escolar e Educacional e Psicologia Social, atuando principalmente no âmbito da escola pública e das políticas sociais. Membro da diretoria da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, e membro do Fórum sobre Medicalização da Educação e da Sociedade.

Ariane Rocha Felício de Oliveira, Faculdade de Educação da UFBA

Psicóloga pela Faculdade Social da Bahia. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia.

Published

2014-04-09

How to Cite

VIÉGAS, L. de S.; FELÍCIO DE OLIVEIRA, A. R. ADHD: VAGUE CONCEPTS, QUESTIONABLE EXISTENCE. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 39–58, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i1.2736. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/2736. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê