SCHOOL AND COMMUNITY: REFLECTING PARTNERSHIPS FOR VALUES EDUCATION

Authors

  • Claudiele Carla Marques da Silva Faculdade de Ciências e Tecnologia - UNESP
  • Maria Suzana De Stefano Menin Fundação Carlos Chagas

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i0.2796

Keywords:

Moral Education, Community, Public school

Abstract

In this paper we will discuss the possible relationship between Values Education projects developed in public schools and the effect on their surrounding communities. We investigated these relationships through the use of specific literature and analyzed 169 experiments of Moral Education collected through questionnaires in public secondary schools (6th to 9th grade) and high school in the state of São Paulo. To analyze these answers, we used software Alceste, and, in addition, the content analysis. The relationship between school and community is highlighted in the literature as complex, nonlinear and marked by tensions and contradictions. The results from of the experiments conducted by the schools, found that more than half of the projects was related to the external community. The projects analyzed were related to the external community because of the problems, needs or values experienced by students and their families or for the account of the specificities and needs of the neighborhood, as well as the need to involve parents and projects.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v26i0.2796

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudiele Carla Marques da Silva, Faculdade de Ciências e Tecnologia - UNESP

Graduanda em Pedagogia (2010) pela Faculdade de Ciências e Tecnologia - UNESP, Mestre em Educação (2013) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e doutoranda pelo mesmo Programa. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Moral, Educação em Valores e Desenvolvimento Moral. Atualmente é professora de Educação Básica na Prefeitura Municipal de Presidente Prudente. 

Maria Suzana De Stefano Menin, Fundação Carlos Chagas

Possui graduação em Faculdade de Psicologia pelo Instituto Unificado Paulista Objetivo (1977), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1985) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1992) e dois Pós-Doutorados na École des Hautes Études en Sciences Sociales (1996 e 2004). Atualmente é Professor Titular da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Desenvolvimento Social Moral e da Personalidade, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, representações sociais, desenvolvimento moral e educação moral.

Published

2015-05-26

How to Cite

DA SILVA, C. C. M.; MENIN, M. S. D. S. SCHOOL AND COMMUNITY: REFLECTING PARTNERSHIPS FOR VALUES EDUCATION. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, p. 136–158, 2015. DOI: 10.14572/nuances.v26i0.2796. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/2796. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)