THE POLICY CYCLE APPROACH IN SPECIAL EDUCATION CONTEXT

Authors

  • Washington César Shoiti Nozu Universidade Federal da Grande Dourados
  • Marilda Moraes Garcia Bruno Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i2.3342

Keywords:

Educational Policy, Inclusive Education, Specialized Educational Service, Multifunctional Resource Classroom

Abstract

This paper takes a method of analysis entitled policy cycle suggested by both English researchers Stephen J. Ball and Richard Bowe and largely disclosed in Brazil by Jefferson Mainardes, who applies it in special education context. Policy cycle approach foresees the analysis of five contexts: influence, text production, practice, outcomes/effects and political strategy. However, this study is limited by understanding a policy cycle in Brazilian special education in three contexts. First, influence is the constitution of inclusion discursiveness in the field of special education. Second, the text production context ranks normative-policy texts which represent the current special education policy in an inclusive education perspective and highlight a specialized educational service. And finally practice is the performance of the specialized educational service in Multifunctional Resource Classroom.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v26i2.3342

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Washington César Shoiti Nozu, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Mestre em Educação (2013) pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Especialista em Educação (2010) pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Licenciado em Pedagogia (2009) e Bacharel em Direito (2008), ambos pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Desenvolve estudos e pesquisas nas áreas de Educação e Direito, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Inclusiva, Educação Especial, Políticas Públicas de Educação Especial e de Inclusão Escolar, Política e Gestão do Atendimento Educacional Especializado em Salas de Recursos Multifuncionais, Interface entre Educação Especial e Educação do Campo, Direitos Humanos, Direito à Educação, Educação em/para os Direitos Humanos

Marilda Moraes Garcia Bruno, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Pedagogia e habilitação em Educação Especial (Ensino do deficiente Visual) pela Universidade de São Paulo USP (1986), Graduação em Letras pela Universidade do Sagrado Coração (1975), Especialização em Intervenção Precoce na Fundação Oftalmológica de Bueno Aires, Argentina; Mestrado no Programa de Mestrado Em Educação da Universidade Católica Dom Bosco (1999) e doutorado em Ensino da Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é professor da Universidade Federal da Grande Dourados, Docente do Programa de Pós Graduação em Educação e da Faculdade de Educação. Pesquisadora da Linha Educação e Diversidade. Líder do GEPEI- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva. Diretora Científica da FUNDECT MS - Fundação de Apoio ao Desenvolvimento do Ensino, Ciência e Tecnologia do Estado de Mato Grosso do Sul.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em educação especial e Inclusão escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas de inclusão, políticas de educação especial, políticas e práticas de formação de professores, avaliação das necessidades específicas, necessidades educacionais especiais, educação precoce, inclusão na educação básica e ensino superior; interface educação especial e educação escolar indígena; práticas de inclusão escolar.Coordena o Laboratório de Acessibilidade e Práticas Inclusivas na UFGD.

Published

2016-01-05

How to Cite

NOZU, W. C. S.; BRUNO, M. M. G. THE POLICY CYCLE APPROACH IN SPECIAL EDUCATION CONTEXT. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 2, p. 4–21, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i2.3342. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/3342. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê