THE PLACE OF POETIC IMAGE: READING (SIX) BOOKS PNBE 2010/2012

Authors

  • Melina Sauer Giacomin UCS
  • Flávia Brocchetto Ramos Universidade de CAxias do Sul
  • Marli Cristina Tasca Marangoni UCS e Faculdade Cenecista de Farroupilha (CNEC)

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3625

Keywords:

Children's poetry, Reading, PNBE, Literary Education

Abstract

Understanding poetry as a decisive experience for language development in childhood, this article analyzes poetic images in children's literature, in order to contribute to the teaching and learning of reading processes. From a descriptive-analytic study, six poetic titles, selected by PNBE 2010/2012, are focused, in which the poetic image is accomplished through the use of figures of speech, featuring sound or semantic relations. The research indicates to the contributions that the intentional analysis of poetic images may provide to the development of linguistic intelligence of a child interlocutor, supporting him in the understanding of himself and of his surroundings and encouraging his education as a reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melina Sauer Giacomin, UCS

Graduanda em Pedagogia pela Universidade de Caxias do Sul.

Bolsista CNPq no projeto de pesquisa Leitor do PNBE 2014:do papel à mediação.

Endereço residencial: Rua Amâncio Miguel Ferreira, 743 apto 412, Bairro Petrópolis, CEP 95070-380, Caxias do Sul/RS.

Endereço profissional: Rua Francisco Getúlio Vargas, 1130 - CEP 95070-560, Bloco E- sala 212; Caxias do Sul RS.

E-mail: msauer@ucs.br

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de CAxias do Sul

Pós- doutor em Educação. Dr em Letras.

Professor na Universidade de Caxias do Sul

Líder do Grupo de pesquisa Linguagem e Educação

Marli Cristina Tasca Marangoni, UCS e Faculdade Cenecista de Farroupilha (CNEC)

Possui graduação em Letras (2004), mestrado em Letras e Cultura Regional (2006) e doutorado em Letras (2015), pela Universidade de Caxias do Sul. É professora do curso de Pedagogia da Faculdade Cenecista de Farroupilha (CNEC) e docente da rede municipal de ensino de Bento Gonçalves. Desenvolve trabalhos e estudos principalmente nos seguintes temas: Leitura, Literatura Infanto-juvenil, Linguagem, Literatura e cultura regional.

Endereço residencial: Rua Senador Alberto Pasqualini, 110; apto 503; Botafogo; Bento Gonçalves – RS; CEP: 95700-000. E-mail: marli.ctasca@gmail.com

Endereço profissional: Rua 14 de Julho, 339; Farroupilha – RS; CEP: 95180-000.

Published

2016-02-29

How to Cite

GIACOMIN, M. S.; RAMOS, F. B.; MARANGONI, M. C. T. THE PLACE OF POETIC IMAGE: READING (SIX) BOOKS PNBE 2010/2012. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 190–206, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3625. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/3625. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO

Most read articles by the same author(s)