ANALYSIS OF THE ADVERTISING “WAITING ROOM” USED AS A PERSUASIVE RESOURCE FOR THE PROMOTION OF READING

Authors

  • Eliane Nunes Silva Maciel UENP
  • Eliza Adriana Sheuer Nantes UNOPAR

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3680

Keywords:

Basic Education, Development of Reading, Literary Text

Abstract

Our proposal is to investigate the exploitation of children’s literature used as a persuasive resource for encouraging reading in the advertisement “Waiting Room”, created by the advertising agency DPZ, at the request of Itaú Social Foundation. Anchored in a qualitative exploratory research, with a critical-analytical approach, we analyzed the construction of the mentioned advertising text, considering the presence of digital culture in its constitution, in order to investigate the voices present and the resources used to convince the interlocutor to proceed to the reading of several texts included in the literary universe. In the search for the construction of sense, we highlighted the use of intertextuality, which weaves various discursive strands with children’s literature, in a dialogic movement of assimilation. The result indicated the usefulness of literature to be explored by multimodal texts, partly due to the convergence of languages that emerge from the joint of image, sound and movement.

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Author Biographies

Eliane Nunes Silva Maciel, UENP

Professora da educação básica, licenciada em Letras Português-Inglês, pela UENP de Cornélio Procópio, especialista em Educação Inclusiva e Especialista em Ensino da Língua Portuguesa.

 

Eliza Adriana Sheuer Nantes, UNOPAR

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Londrina; Especialização em Língua Portuguesa; Mestrado e Doutorado em Estudos da Linguagem pela mesma Universidade. É professora da Universidade Norte do Paraná (PPGENS-UNOPAR). Atua na graduação e pós-graduação com os temas: ensino, linguagem, tecnologia e análise linguística (via gêneros discursivos). Participa do Grupo de Pesquisa FELIP-Formação e Ensino em Língua Portuguesa, UEL-CNPq e do Grupo de Pesquisa Linguagem em Ambientes Virtuais de Aprendizagem (prática de análise linguística), UNOPAR-CNPq. Coordena os projetos de pesquisa "Gêneros discursivos: uma investigação das práticas de letramento e multiletramento na esfera escolar" e "Gêneros Multimodais e Multiletramentos: novas formas de autorias".

Published

2016-02-29

How to Cite

MACIEL, E. N. S.; NANTES, E. A. S. ANALYSIS OF THE ADVERTISING “WAITING ROOM” USED AS A PERSUASIVE RESOURCE FOR THE PROMOTION OF READING. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 343–367, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3680. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/3680. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO