Continuing education and school reality: teaching conceptions about inclusive scientific education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v32i00.9117

Keywords:

Inclusive education, Continuing teachers education, Science and biology

Abstract

The present research had the general objective of investigating whether Science and Biology teachers promote inclusive education and what are the factors that help them or that prevent them from acting in the face of this reality. The research is characterized as qualitative, so that the data collection technique was a semi-structured interview, with nine Science and Biology teachers. The analysis of this information was carried out following the principles of content analysis and the data show that teachers recognize the urgency of offering continuing education courses, which consider the real training needs arising from the school reality, especially about school inclusion and the education of Science and Biology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Picchi Salto, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Mestre em Educação Escolar.

Relma Urel Carbone Carneiro, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutora em Educação Especial.

References

AZEVEDO, M. A. R.; CUNHA, G. R. D. Gestão Escolar e Educação Inclusiva: uma parceria necessária e emergente na escola. Educação: teoria e prática, v. 19, n. 31, 2008.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BELEI, R. A. et al. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 30, p. 187-199, 2008.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Lei de diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: DF, 12 ago. 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-norma-pl.html. Acesso em: 10 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar da educação básica 2016: notas estatísticas. Brasília, DF: MEC, INEP, 2017.

CAPELLINI, V. L. M. F; RODRIGUES, O. M. P. R. Concepções de professores acerca dos fatores que dificultam o processo da educação inclusiva. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 355-364, 2009.

CARNEIRO, R. U. C. Educação especial e inclusão escolar: desafios da escola contemporânea. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, n. 43, 2016. DOI: https://doi.org/10.22535/cpe.v0i43.14309

CARVALHO, A. M. P.; PÉREZ, D. G. As Pesquisas em Ensino Influenciando a Formação de Professores. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 14, n. 4, p. 247-252, 1992.

FERREIRA, C. A. O papel da educação em Ciências e Tecnologia no Brasil: um debate. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, 2005.

FREITAS, D.; VILLANI, A. Formação de professores de ciências: um desafio sem limites. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 215-230, 2002.

GALINDO, C. J.; INFORSATO, E. D. C. Formação continuada de professores: impasses, contextos e perspectivas. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 20, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.9755

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, n. 100, p. 33-46, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46

GUHUR, M. D. L. P. Dialética inclusão-exclusão. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 9, n. 1, 2003.

HEREDERO, E. S. A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum Education, v. 32, n. 2, p. 193-208, 2010. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v32i2.9772

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132003000200007

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. D.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Ed. Moderna, 2003.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. In: ARROYO, M. G. (Org.). Indagações sobre o currículo do Ensino Fundamental. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MOYSÉS, M. A. A. A institucionalização invisível: crianças que não aprendem na escola. 1998. Tese (Livre Docência) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

NEVES, J. L. Pesquisa Qualitativa – Características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, 1996.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Educa: Lisboa, 2009.

PERRENOUD, P. A pedagogia na escola das diferenças: fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: Artmed, 2001.

ROSA, P. R. S. Uma introdução à pesquisa qualitativa em Ensino de Ciências. Campo Grande: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2013. Disponível em: http://www.paulorosa.docente.ufms.br/Uma_Introducao_Pesquisa_Qualitativa_Ensino_Ciencias.pdf. Acesso em: 12 mar 2019.

SANT’ANA, I. M. Educação Inclusiva: Concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 227-234, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722005000200009.

VIECHENESKI, J. P.; CARLETTO, M. Por que e para quê ensinar Ciências para crianças. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 3., 2012. Anais [...]. Ponta Grossa, PR, 2012.

Published

2021-12-21

How to Cite

SALTO, M. P.; CARNEIRO, R. U. C. Continuing education and school reality: teaching conceptions about inclusive scientific education. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 32, n. 00, p. e021004, 2021. DOI: 10.32930/nuances.v32i00.9117. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/9117. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua