Emotional education, human formation and spitituality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9488

Keywords:

Emotional education, Spirituality, Emotion

Abstract

The objective of this article is to understand the perceptions of teachers who are part of the municipal network of Queimadas-PB, about the impacts and changes in their personal and professional lives after having participated in the Emotional Education training. The investigation is centered on the emergence of emotional abilities from this training, seeking to identify possible relations between Emotional Education and Spirituality. Based on the qualitative approach with a phenomenological focus, one can conclude that the Emotional Education training caused positive effects on the research subjects' personal and professional lives, specifically regarding the development of five skills: perceiving and accepting emotions; acquiring the ability to differentiate and manage emotions; developing the ability to reflect critically and creatively about emotions; acquiring the ability to think strategically about emotions aiming at well-being; and developing the ability to experience emotions in a healthy way. It was noted that the development of such skills is also related to the spiritual dimension of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrício Possebon, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa – PB – Brasil

Professor Associado do Departamento de Ciências das Religiões. Doutorado em Letras (UFPB).

Elisa Pereira Gonsalves Possebon, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa – PB – Brasil

Professora Titular do Departamento de Habilitações Pedagógicas. Doutorado em Educação (UNIMEP)

Taísa Caldas Dantas, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa – PB – Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Habilitações Pedagógicas. Doutorado em Educação (UFPB).

References

BISQUERRA, R. Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis, 2000.

BUCKE, R. M. Consciência Cósmica. Curitiba: AMORC, 1996.

CEJUDO, J.; LÓPEZ-DELGADO, M. L. RUBIO, M. J. La formación uma educación emocional de los docentes: Uma visión de los futuros maestros. REOP., v. 26, n. 3, p. 45-62, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3382/338245392003.pdf. Acesso em: 13 mar. 2021.

CRESWELL, J. W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso, 2014.

DURKHEIM, E. As formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

FERNÁNDEZ-ABASCAL, E. G.; SÁNCHEZ, M. P. J. Psicología de la Emoción. In: FERNANDEZ-ABASCAL, E. G. et al. Psicologia de la Emoción. Madrid: Editorial Universitária Ramón Areces, 2015.

FREUD, S. O Mal-estar na Civilização, novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos. São Paulo: Cia das Letras, 2010.

GARCÍA, M. G.; CALLEJA, L. S. El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos. Revista de Educación, n. 20, p. 127-145, fev. 2017. Disponível em: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/2991. Acesso: 19 jan. 2022.

GONSALVES, E. P.; SOUZA, A. R. O. Educação, Vivência Emocional e Processo Libertador. Impulso, Piracicaba, v. 25, n. 63, p. 87-100, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2102. Acesso em: 20 jan. 2021.

GORDILLO, M. et al. Clima afectivo en el aula: vínculo emocional maestro-alumno. Revista INFAD de Psicología, v. 1, n. 1, p. 195–202, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851776022.pdf. Acesso em: 30 jan. 2021.

JAMES, W. As Variedades da Experiência Religiosa. Um Estudo sobre a Natureza Humana. São Paulo: Cultrix, s.d.

MARTINS, J. M. A lógica das emoções na ciência e na vida. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

MASLOW, A. Introdução à Psicologia do Ser. Rio de Janeiro: Eldorado, s.d.

MIRANDA, N. M. et al. Inteligencia emocional en la formación del profesorado de educación infantil y primaria. Perspect. educ., Valparaíso, v. 61, n. 1, p. 53-77, jan. 2022. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292022000100053&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 19 maio 2021.

POSSEBON, E. G. Educação Emocional: Aplicações. João Pessoa: Libellus Editorial, 2018.

POSSEBON, E. P. G.; POSSEBON, F. Descobrir o Afeto: Uma proposta de educação emocional na escola. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 110, p. 163-186, 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8925. Acesso em: 13 set 2021.

RHINE, J. O Alcance do Espírito. São Paulo: Bestseller, 1965.

RHINE, J. O Novo Mundo do Espírito. São Paulo: Bestseller, 1966.

RHINE, J. Novas Fronteiras da Mente: História das Experiências na Universidade de Duke. São Paulo: Ibrasa, 1973.

SOLOMON, R. Fiéis às Nossas Emoções. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

TART, C. Psicologías Transpersonales: Las Tradiciones Espirituales y la Psicología Contemporánea. Barcelona: Paidós, 1994.

TART, C. O Fim do Materialismo: Como as evidências científicas dos fenômenos paranormais estão unindo ciência e espiritualidade. São Paulo: Cultrix, 2012.

TORO, R. La Inteligencia Afectiva. Santiago: Cuarto Própio, 2014.

WEIL, P. A Consciência Cósmica. Introdução à Psicologia Transpessoal. Petrópolis, RJ: Vozes, 1989.

Published

2022-03-31

How to Cite

POSSEBON, F.; GONSALVES POSSEBON, E. . P.; DANTAS, T. . C. Emotional education, human formation and spitituality . Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022010, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v33i00.9488. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/9488. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua