Emotional education, human formation and spitituality
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9488Keywords:
Emotional education, Spirituality, EmotionAbstract
The objective of this article is to understand the perceptions of teachers who are part of the municipal network of Queimadas-PB, about the impacts and changes in their personal and professional lives after having participated in the Emotional Education training. The investigation is centered on the emergence of emotional abilities from this training, seeking to identify possible relations between Emotional Education and Spirituality. Based on the qualitative approach with a phenomenological focus, one can conclude that the Emotional Education training caused positive effects on the research subjects' personal and professional lives, specifically regarding the development of five skills: perceiving and accepting emotions; acquiring the ability to differentiate and manage emotions; developing the ability to reflect critically and creatively about emotions; acquiring the ability to think strategically about emotions aiming at well-being; and developing the ability to experience emotions in a healthy way. It was noted that the development of such skills is also related to the spiritual dimension of the subjects.
Downloads
References
BISQUERRA, R. Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis, 2000.
BUCKE, R. M. Consciência Cósmica. Curitiba: AMORC, 1996.
CEJUDO, J.; LÓPEZ-DELGADO, M. L. RUBIO, M. J. La formación uma educación emocional de los docentes: Uma visión de los futuros maestros. REOP., v. 26, n. 3, p. 45-62, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3382/338245392003.pdf. Acesso em: 13 mar. 2021.
CRESWELL, J. W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso, 2014.
DURKHEIM, E. As formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
FERNÁNDEZ-ABASCAL, E. G.; SÁNCHEZ, M. P. J. Psicología de la Emoción. In: FERNANDEZ-ABASCAL, E. G. et al. Psicologia de la Emoción. Madrid: Editorial Universitária Ramón Areces, 2015.
FREUD, S. O Mal-estar na Civilização, novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos. São Paulo: Cia das Letras, 2010.
GARCÍA, M. G.; CALLEJA, L. S. El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos. Revista de Educación, n. 20, p. 127-145, fev. 2017. Disponível em: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/2991. Acesso: 19 jan. 2022.
GONSALVES, E. P.; SOUZA, A. R. O. Educação, Vivência Emocional e Processo Libertador. Impulso, Piracicaba, v. 25, n. 63, p. 87-100, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2102. Acesso em: 20 jan. 2021.
GORDILLO, M. et al. Clima afectivo en el aula: vínculo emocional maestro-alumno. Revista INFAD de Psicología, v. 1, n. 1, p. 195–202, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851776022.pdf. Acesso em: 30 jan. 2021.
JAMES, W. As Variedades da Experiência Religiosa. Um Estudo sobre a Natureza Humana. São Paulo: Cultrix, s.d.
MARTINS, J. M. A lógica das emoções na ciência e na vida. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
MASLOW, A. Introdução à Psicologia do Ser. Rio de Janeiro: Eldorado, s.d.
MIRANDA, N. M. et al. Inteligencia emocional en la formación del profesorado de educación infantil y primaria. Perspect. educ., Valparaíso, v. 61, n. 1, p. 53-77, jan. 2022. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292022000100053&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 19 maio 2021.
POSSEBON, E. G. Educação Emocional: Aplicações. João Pessoa: Libellus Editorial, 2018.
POSSEBON, E. P. G.; POSSEBON, F. Descobrir o Afeto: Uma proposta de educação emocional na escola. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 110, p. 163-186, 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8925. Acesso em: 13 set 2021.
RHINE, J. O Alcance do Espírito. São Paulo: Bestseller, 1965.
RHINE, J. O Novo Mundo do Espírito. São Paulo: Bestseller, 1966.
RHINE, J. Novas Fronteiras da Mente: História das Experiências na Universidade de Duke. São Paulo: Ibrasa, 1973.
SOLOMON, R. Fiéis às Nossas Emoções. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
TART, C. Psicologías Transpersonales: Las Tradiciones Espirituales y la Psicología Contemporánea. Barcelona: Paidós, 1994.
TART, C. O Fim do Materialismo: Como as evidências científicas dos fenômenos paranormais estão unindo ciência e espiritualidade. São Paulo: Cultrix, 2012.
TORO, R. La Inteligencia Afectiva. Santiago: Cuarto Própio, 2014.
WEIL, P. A Consciência Cósmica. Introdução à Psicologia Transpessoal. Petrópolis, RJ: Vozes, 1989.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.