School Evaluation System
A collective project as an alternative for professional development
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10112Keywords:
Evaluation system, Learning evaluation, Teacher trainingAbstract
This text aims to present the School Evaluation System (SAEsc®) from an evolutionary perspective, from 2012 to 2022. This system started in one private school and was extended to eleven schools. The initial purpose of SAEsc® was to create feasible operational strategies for evaluating teaching and learning processes, enabling intervention and recovery actions. The methodological approach of this text is descriptive, given the flexibility it offers in translating into words the experiences of ten years of exploratory work and the results obtained, authorizing a reliable approach to the production of this text. The relevance of SAEsc® has been revealed in the commitment of the schools that receive it, manifested in collective work, a systematic willingness to engage in dialogue, and a conscious and continuous search to improve the quality of teaching and learning processes.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 2. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1999.
ANDRÉ, M. E. D. A.; MENGA, L. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU, 1986. (Temas básicos de educação e ensino.)
BRINGHURST, R. Elementos do estilo tipográfico. São Paulo, SP: Cosac Naify, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
CAMARGO, H. W. de. Narrativas visuais na página. Discursos fotográficos, Londrina, v. 4, n. 5, p. 37-58, jul./dez. 2008.
CANÁRIO, R. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 6, p. 9-27, 1998.
FERREIRA-LEMOS, P. P. Sujeito na psicanálise: o ato de resposta à ordem social. In: SPINK, M. J. P.; FIGUEIREDO, P.; BRASILINO, J. (org.). Psicologia social e pessoalidade. Rio de Janeiro, RJ: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais; ABRAPSO, 2011. p. 89-108.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019a.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido: saberes necessários à prática educativa. 68. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019b.
GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Avaliação de quarta geração. Tradução: Beth Honorato. Campinas, SP: Unicamp, 2011. (Coleção, Saúde, Cultura e Sociedade.)
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.
MARTINS, L. M. N. Avaliação do processo de aprendizagem: prática e apuração qualitativa em sala de aula. In: PANSANI, K. V. (org.). SePro – Sistema de Avaliação Escolar. Campinas, SP: Grupo Educacional ATMO, 2020.
RUSSELL, M. K.; AIRASIAN, P. W. Avaliação em sala de aula: Conceitos e aplicações. Tradução: Marcelo de Abreu Almeida. 7. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
SANTOS, B. de S. Dilemas do nosso tempo: globalização, multiculturalismo e conhecimento. Educação e realidade, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 13-32, jan./jul. 2001.
SANTOS, B. de S. Para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade (Introdução). In: Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2003.
TEMPLE, L. C. Professor-elaborador e revisor: a interação necessária. In: PANSANI, K. V. (org.). SePro – Sistema de Avaliação Escolar. Campinas, SP: Grupo Educacional ATMO, 2020.
VERISSIMO, L. F. Cuidado com os revizores. VIP Exame, São Paulo, p. 36-37, mar. 1995.
ZULLO, D. A.; ZULLO, F. C. Diagramação da avaliação: parte do processo educativo. In: PANSANI, K. V. (org.). SePro – Sistema de Avaliação Escolar. Campinas, SP: Grupo Educacional ATMO, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.