School Evaluation System

A collective project as an alternative for professional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10112

Keywords:

Evaluation system, Learning evaluation, Teacher training

Abstract

This text aims to present the School Evaluation System (SAEsc®) from an evolutionary perspective, from 2012 to 2022. This system started in one private school and was extended to eleven schools. The initial purpose of SAEsc® was to create feasible operational strategies for evaluating teaching and learning processes, enabling intervention and recovery actions. The methodological approach of this text is descriptive, given the flexibility it offers in translating into words the experiences of ten years of exploratory work and the results obtained, authorizing a reliable approach to the production of this text. The relevance of SAEsc® has been revealed in the commitment of the schools that receive it, manifested in collective work, a systematic willingness to engage in dialogue, and a conscious and continuous search to improve the quality of teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Verginia Pansani, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestra em Educação PUC-Campinas (SP), Graduada em Direito PUC-Campinas (SP), Diretora do Sistema de Avaliação Escolar (SAEsc®), selos Progresso Bilíngue e Lourenço Castanho, unidades escolares do Grupo Educacional ATMO.

Mônica Piccione Gomes Rios, Pontifícia Universidade Católica Campinas

Doutora em Educação PUC-SP, Mestra em Educação PUC-SP, Especialização em Avaliação à Distância UnB, Graduada em Pedagogia Faculdades Senador Fláquer. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e da Graduação Licenciatura e Pedagogia da PUC-Campinas.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 2. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1999.

ANDRÉ, M. E. D. A.; MENGA, L. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU, 1986. (Temas básicos de educação e ensino.)

BRINGHURST, R. Elementos do estilo tipográfico. São Paulo, SP: Cosac Naify, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CAMARGO, H. W. de. Narrativas visuais na página. Discursos fotográficos, Londrina, v. 4, n. 5, p. 37-58, jul./dez. 2008.

CANÁRIO, R. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 6, p. 9-27, 1998.

FERREIRA-LEMOS, P. P. Sujeito na psicanálise: o ato de resposta à ordem social. In: SPINK, M. J. P.; FIGUEIREDO, P.; BRASILINO, J. (org.). Psicologia social e pessoalidade. Rio de Janeiro, RJ: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais; ABRAPSO, 2011. p. 89-108.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido: saberes necessários à prática educativa. 68. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019b.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Avaliação de quarta geração. Tradução: Beth Honorato. Campinas, SP: Unicamp, 2011. (Coleção, Saúde, Cultura e Sociedade.)

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.

MARTINS, L. M. N. Avaliação do processo de aprendizagem: prática e apuração qualitativa em sala de aula. In: PANSANI, K. V. (org.). SePro – Sistema de Avaliação Escolar. Campinas, SP: Grupo Educacional ATMO, 2020.

RUSSELL, M. K.; AIRASIAN, P. W. Avaliação em sala de aula: Conceitos e aplicações. Tradução: Marcelo de Abreu Almeida. 7. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

SANTOS, B. de S. Dilemas do nosso tempo: globalização, multiculturalismo e conhecimento. Educação e realidade, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 13-32, jan./jul. 2001.

SANTOS, B. de S. Para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade (Introdução). In: Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2003.

TEMPLE, L. C. Professor-elaborador e revisor: a interação necessária. In: PANSANI, K. V. (org.). SePro – Sistema de Avaliação Escolar. Campinas, SP: Grupo Educacional ATMO, 2020.

VERISSIMO, L. F. Cuidado com os revizores. VIP Exame, São Paulo, p. 36-37, mar. 1995.

ZULLO, D. A.; ZULLO, F. C. Diagramação da avaliação: parte do processo educativo. In: PANSANI, K. V. (org.). SePro – Sistema de Avaliação Escolar. Campinas, SP: Grupo Educacional ATMO, 2020.

Published

2024-08-15

How to Cite

PANSANI, K. V.; RIOS, M. P. G. School Evaluation System: A collective project as an alternative for professional development. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 35, n. 00, p. e024007, 2024. DOI: 10.32930/nuances.v35i00.10112. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10112. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.