Narratives of the self

Textures of teaching learning in Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10121

Keywords:

Self-reflexivity, Teaching in mathematics, Experiential learning, Narrative research

Abstract

The present study addresses the reflections of a mathematics teacher engaged in experiential learning built over their teaching career. Grounded in a qualitative approach, the text unfolds through narrative research, utilizing personal narrative as a tool for systematizing and developing knowledge and practices in mathematics education. The narrative emerges as essential in building awareness that everyday experiences and professional trajectories shape mathematics education. The conclusion emphasizes that in the field of teaching, a constructive and collaborative attitude is fundamental to sharing knowledge that develops through interaction with students and strategies used in mathematics education, resulting in the production of knowledge acquired through professional experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Ricardo Lucas Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Doutor em Educação e Professor do Colegiado da Licenciatura em Matemática.

References

AMARAL, B. L. M.; PINTO, C. A. S.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M. Prática docente no ensino superior e os saberes da formação inicial: constituindo a identidade profissional. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 31, p. 238–255, 2020. DOI: 10.32930/nuances.v31i0.8325. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/8325. Acesso em: 24 mar. 2023.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad.: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. 2. ed. Trad.: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

FIORENTINI, D.; CASTRO, F. C. Tornando-se professor de matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado. In: FIORENTINI, D. Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2019.

GUATTARI, F. Da produção da subjetividade. In: GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012.

HERNÁNDEZ, F. Minha trajetória pela perspectiva narrativa da pesquisa em educação. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I.; SOUZA, E. C. (org.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Editora UFSM, 2017.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ, n. 19, p. 20-28. 2002. DOI: 10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2022.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, RS, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011. DOI: 10.17058/rea.v19i2.2444. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444. Acesso em: 15 jul. 2022.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 2000.

PINEAU, G. Temporalidades na formação. São Paulo: Triom, 2004.

ROLDÃO, M. C. Formar para a excelência profissional: Pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência. Educação e Linguagem, v. 10, n. 15, 2007. DOI: 10.15603/2176-1043/el.v10n15p18-42. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/155. Acesso em: 15 jul. 2022.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA. F. O.; RIOS, J. A. V. P. Aprendizagem experiencial da iniciação à docência no PIBID. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 202-218, 2018. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.13i1.0012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10958. Acesso em: 15 jul. 2022.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, [S. l.], v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635. Acesso em: 15 jul. 2022.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=s1413-24782000000100002&script=sci_abstract. Acesso em: 15 jul. 2022.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

VIEIRA, A. R. L. Mapas conceituais como estratégia de aprendizagem significativa em matemática na educação adultos: um estudo com polígonos. 2018. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação de Jovens e Adultos) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2018.

VIEIRA, A. R. L. The trajectory and professional trajectory of a researcher: teaching through insurgent narratives. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 15, n. 34, e17708, 2022.

DOI: 10.20952/revtee.v15i34.17708. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17708. Acesso em: 20 jan. 2023.

Published

2023-10-18

How to Cite

VIEIRA, A. R. L. Narratives of the self: Textures of teaching learning in Mathematics. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10121. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10121. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua