The importance of the supervisory teacher of the supervised internship in the initial training of Biology teaching students

Approximations and distancing with Pibid and PRP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10126

Keywords:

Supervised Curricular Internship, Initial Training, Supervisory Teacher, Teaching Programs

Abstract

The Supervised Curricular Internship (ECS in Portuguese) and Teaching Initiation Programs, like Pibid and PRP, play a central role in discussions on initial teacher training at universities. The research focused on the contributions of the Supervisor Professor (PS in Portuguese) in ECS to the initial training of Biology teaching undergraduates and its correlation with the mentioned programs. Conducted qualitatively, the research employed a Google Forms questionnaire, which was distributed to 14 participating teachers via WhatsApp. Responses were categorized into two analyses: a) PS contributions to ECS and b) Pibid and PRP - discrepancies and connections with ECS. Category 'a' addresses PS contributions to the intern, while 'b' explores the relationships between ECS, Pibid, and PRP. Consequently, we observed that Supervisory Teachers in Basic Education are co-trainers for future Science and Biology educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristhian Isaac Amaral Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestrando em Educação em Ciências e Matemática, no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UESC).

Viviane Borges Dias, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestre e Doutora em Educação e Contemporaneidade (UNEB). Professora adjunta do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas (UESC). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UESC).

References

ARAÚJO, O. H. A. O estágio como práxis, a pedagogia e a didática: que relação é essa?. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. e3096048, 2020. DOI: 10.14244/198271993096. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3096. Acesso em: 15 jul. 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto, 1991.

BRASIL. Decreto n.º 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, seção 1, p. 4, 2010.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.º 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.º 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2015.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2019.

BRASIL. Capes (2018). Edital CAPES 6/2018 Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília, 2018.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003.

EUGÊNIO, K. S. L. Estágio supervisionado na formação inicial: os laços formativos entre estagiário e escola. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.

FARIA, J. B.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 28, n. 68, p. 333–356, 2019. DOI: 10.29286/rep.v28i68.8393. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8393. Acesso em: 15 jul. 2023.

GATTI, B. A.; ANDRÉ, M. E. D. A.; GIMENES, N. A. S.; FERRAGUT. L. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014.

GIMENES, C. I. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) e a formação de professores de Ciências Naturais: possibilidade para a práxis na formação inicial?. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

GONÇALVES, S. R. V.; MOTA, M. R. A.; ANADON, S. B. A resolução CNE/CP n. 2/2019 e os retrocessos na formação de professores. Revista Formação em Movimento, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 50–69, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.74209. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/74209. Acesso em: 15 jul. 2023.

LÜDKE, M.; BERSAN, N. M.; BORTOLOTTI, S. C. M. A pesquisa ao lado dos protagonistas do estágio supervisionado em busca de caminhos para seu esperado desempenho. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 44, n. 3, p. 577–592, 2020. DOI: 10.5216/ia.v44i3.56446. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56446. Acesso em: 15 jul. 2023.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 5–24, 2006. DOI: 10.5216/rpp.v3i3e4.10542. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 15 jul. 2023.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Os (des)caminhos das políticas de formação de professores – o caso dos estágios supervisionados e o Programa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? In: 38ª Reunião Nacional da ANPED – MA (p. 1). Anais eletrônicos. São Luís, MA, Brasil, 2017.

REIS, M. S.; DIAS, V. B. As contribuições do professor supervisor para a construção da identidade docente de licenciandos em ciências biológicas. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 14, n. 29, p. 133–148, 2022. DOI: 10.31639/rbpfp.v14i29.532. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/532. Acesso em: 15 jul. 2023.

SANCHES, K. C. A., FERNANDES, J. P.; SILVA, G. S. F. (2021). A apresentação do supervisor de estágio na literatura de formação de professores de ciências. In XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – GO (p. 1). Anais eletrônicos. Caldas Novas, GO, Brasil, 2021.

ZANON, J. M.; COUTO, M. E. S. A importância do professor supervisor de estágio na formação de futuras professoras de matemática. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 28, p. p.289-310, 2017. DOI: 10.22481/praxis.v14i28.3472. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/3472. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

SANTOS, C. I. A.; DIAS, V. B. The importance of the supervisory teacher of the supervised internship in the initial training of Biology teaching students: Approximations and distancing with Pibid and PRP. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023026, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10126. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10126. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua