Human talent management in the development of competitive capabilities
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10264Keywords:
Managerial competencies, University social responsibility, TeacherAbstract
This study aims to analyze the management of human talent for the development of competitive capabilities among professors at a public university in the commune of Puerto Montt, Los Lagos region. Methodologically, it relied on a descriptive-correlational and transactional study. The sample included 265 university-level academics using a non-probabilistic procedure. A validated questionnaire was applied. Both Likert-type questionnaires achieved a high reliability of 0.955 respectively. The results indicated a positive and moderate correlation between human talent management and competitive capability. It is concluded that both male and female professors, regardless of age, contribute to human talent and competitive capability in Chilean universities. Both genders possess valuable skills, knowledge, and experiences that enrich the academic environment. There is an increase in the participation of female professors between 30 and 50 years old.
Downloads
References
ALARCÓN-QUINAPANTA, M. et al. Estudo da Ciência-Tecnologia na Responsabilidade Social e no Talento Humano. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 83, p. 699-718, 2019. DOI: https://doi.org/10.37960/revista.v23i83.24498.
ANCHUNDIA, A.; CUESTA, A. Sistema de gestão do talento humano e sua influência no nível acadêmico da carreira de Engenharia Industrial da Universidad Técnica de Manabí. Universidad y Sociedad, [S. l.], v. 10, n. 4, p. 214-219, 2018. DOI: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.
ARENAS, A.; BAYÓN, J. Talento humano e mudança organizacional em empresas de telecomunicações: Madrid-Espanha. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 25, n. 92, p. 1463-1477, 2020. DOI: 10.37960/rvg.v25i92.34274.
ATARÁ, C. Avaliação do sistema de gestão de talento humano em uma empresa estatal do setor de Hacienda y crédito público mediante o modelo de DeLone e McLean. 2020. Tese (Engenharia de Sistemas e Computação) – Universidad Nacional de Colombia, 2020. DOI: 10.7925/ian/unal/78585/1019003696.2020.
BARRAZA-LÓPEZ, R. Talento ou Talentos: Abordagens da Excepcionalidade Intelectual e suas Implicações no Processo Educacional. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 1-16, 2015. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.17.
BOM CAMARGO, Y.; BOLÍVAR, J. Gestão do conhecimento e ativos intangíveis em universidades públicas: Perspectiva de análise. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 82, p. 457-478, 2018. DOI: 10.37960/revista.v23i82.23761.
BORJA-RAMOS, O. et al. Avaliação de desempenho docente: Competitividade do docente de Educação Básica no Equador. Revista de Investigación Sigma, [S. l.], v. 9, n. 02, 2022. DOI: 10.24133/sigma.v9i02.2837.
BRITO-PASTRANA, R.; CORTHORN, C. A presença do professor e sua influência para uma educação significativa: para uma abordagem mindfulness em educação. Estudios pedagógicos, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 241-258, 2018. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100241.
BRACHO, I. Inovação como estratégia de competitividade na Colômbia. Gestão Competitividade e Inovação, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 103-113, 2016. DOI: 10.21500/01239488.2371.
CONCHA, C.; SÁNCHEZ, G.; ROJAS, C. Inovação social no ensino universitário: uma estratégia de interação academia e sociedade. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 25, n. 4, p. 347-363, 2020. DOI: 10.21311/35196.
CORNERO, J. Talento humano e a competência docente. 4. ed. México: Trillas editoras, 2019.
CUESTA, A. Gestão do talento humano e do conhecimento. Bogotá: ECOE Ediciones, 2019.
CHIAVENATO, I. Administração de Recursos humanos. 10. ed. México: McGraw Hill, 2017.
DÍAZ, M.; CARDOZA, M. Habilidades e atitudes de pesquisa em estudantes de mestrado em educação. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 26, n. 6, p. 410-425, 2021. DOI: 10.52080/rvgluz.26.e6.25.
DELIYORE-VEGA, M. A Comunicação Alternativa: Uma Ferramenta para a Inclusão Social das Pessoas com Deficiência. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 1-16, 2018. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-1.13.
DURAN, C.; COSTES, A. Efecto de los juegos motores sobre la toma de conciencia emocional. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, [S. l.], v. 18, n. 70, p. 227-245, 2018. DOI: 10.15366/RIMCAFD2018.70.003.
FULQUEZ, S. et al. Gestión del talento humano, calidad, competencias socioemocionales y bienestar psicológico: el reto profesionalizador de las universidades. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, [S. l.], v. 13, n. 25, 2022. DOI: 10.23913/RIDE.V13I25.1276.
FURGUERLE-RANGEL, J. et al. Management Strategies in Basic Education and Participation of Parents. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 1-20, 2016. DOI: 10.15359/REE.20-2.1.
GORDILLO-SALAZAR, J. et al. La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, [S. l.], v. 8, n. 3, e441, 2020. DOI: 10.20511/PYR2020.V8N3.441.
JARA, A. et al. Gestión del talento humano como factor de mejoramiento de la gestión pública y desempeño laboral. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 83, p. 740-758, 2018.
JARA, R. El desempeño de los profesores noveles de ciencias: las competencias profesionales que desarrollan durante los primeros años de ejercicio profesional. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, [S. l.], n. 57, v. 1, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.2.
MATURANA, D.; ANDRADE, V. La relación entre la formalización de las prácticas de gestión humana y la productividad de las MIPYMES. Innovar, [S. l.], v. 29, n. 74, p. 101–14, 2019. DOI: 10.15446/INNOVAR.V29N74.82091.
MALDONADO-FUENTES, A.; RODRÍGUEZ-ALVEAL, F. Innovación en los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje: Un Estudio de Caso Utilizando la Enseñanza Justo a Tiempo y la Instrucción entre Pares. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 1-21, 2016. DOI: 10.15359/REE.20-2.14.
MARTÍNEZ-HUAMÁN, E. et al. Gestión educativa y competencias: concepciones del docente universitario. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 27, n. 7, p. 266-280, 2022. DOI: 10.52080/RVGLUZ.27.7.18.
MARTÍNEZ-SAURA, H.; SÁNCHEZ-LÓPEZ, M.; PÉREZ-GONZÁLEZ, J. Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Estudios Sobre Educación, [S. l.], n. 42, p. 9-33, 2021. DOI: 10.15581/004.42.001.
MONROY, L. Fortalecimiento en la competitividad de las MIPYMES del corredor Productivo Rinn (Zipaquirá, Cajicá y Chía) por medio de estrategias de innovación. Revista Universidad y Sociedad, [S. l.], v. 14, n. S2, p. 566-576, 2022. DOI: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2828/2784.
MORENO, S.; PÉREZ, E. Relaciones interpersonales en el clima laboral de la Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba. Revista CES Derecho, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 13-33, 2018.
MORENO, J.; LLORCA, M.; HUÉSCAR, E. Estilo de enseñanza, apoyo a la autonomía y competencias en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, [S. l.], v. 20, n. 80, 2020. DOI: https://revistas.uam.es/rimcafd/article/view/rimcafd2020_80_007/13199.
SIMANCAS, R. et al. Administración del capital humano: factor de productividad empresarial en pequeñas y medianas empresas de Barranquilla. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 82, p. 377-391, 2018. DOI: 10.37960/revista.v23i82.23754.
PINARGOTE-MACÍAS, E. et al. Competencias del docente universitario en tiempos de pandemia. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 27, n. 7, p. 347-359, 2022. DOI: 10.52080/RVGLUZ.27.7.23.
VERA-BARBOSA, A.; BLANCO-ARIZA, A. Modelo para la gestión del talento humano en las pymes del sector servicios de Barranquilla, Colombia. Innovar, [S. l.], v. 29, n. 74, p. 25-44, 2019. DOI: 10.15446/INNOVAR.V29N74.82059.
VIANET, C. Competencias del gerente educativo en instituciones educativas de Riohacha, Colombia. Telos, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 564-577, 2019.
ZAMBRANO, A. Naturaleza y diferenciación del saber pedagógico y didáctico. Pedagogía y Saberes, [S. l.], n. 50, p. 75–84, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.