Human talent management in the development of competitive capabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10264

Keywords:

Managerial competencies, University social responsibility, Teacher

Abstract

This study aims to analyze the management of human talent for the development of competitive capabilities among professors at a public university in the commune of Puerto Montt, Los Lagos region. Methodologically, it relied on a descriptive-correlational and transactional study. The sample included 265 university-level academics using a non-probabilistic procedure. A validated questionnaire was applied. Both Likert-type questionnaires achieved a high reliability of 0.955 respectively. The results indicated a positive and moderate correlation between human talent management and competitive capability. It is concluded that both male and female professors, regardless of age, contribute to human talent and competitive capability in Chilean universities. Both genders possess valuable skills, knowledge, and experiences that enrich the academic environment. There is an increase in the participation of female professors between 30 and 50 years old.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amely Vivas, Universidad Miguel de Cervantes

Acadêmica do Programa de Mestrado Acadêmico.

Oscar Alfredo Rojas Carrasco, Universidad Miguel de Cervantes

Diretor de Inovação e acadêmico do programa de mestrado.

Ximena Figueroa, Universidad de Tarapacá

Acadêmica do Departamento de Tecnologia Médica.

Celia Bórquez, Universidad de Tarapacá

Decana Tecnóloga Médica em Laboratório Clínico e Medicina Transfusional da Unidade UTA FACSAL.

References

ALARCÓN-QUINAPANTA, M. et al. Estudo da Ciência-Tecnologia na Responsabilidade Social e no Talento Humano. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 83, p. 699-718, 2019. DOI: https://doi.org/10.37960/revista.v23i83.24498.

ANCHUNDIA, A.; CUESTA, A. Sistema de gestão do talento humano e sua influência no nível acadêmico da carreira de Engenharia Industrial da Universidad Técnica de Manabí. Universidad y Sociedad, [S. l.], v. 10, n. 4, p. 214-219, 2018. DOI: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.

ARENAS, A.; BAYÓN, J. Talento humano e mudança organizacional em empresas de telecomunicações: Madrid-Espanha. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 25, n. 92, p. 1463-1477, 2020. DOI: 10.37960/rvg.v25i92.34274.

ATARÁ, C. Avaliação do sistema de gestão de talento humano em uma empresa estatal do setor de Hacienda y crédito público mediante o modelo de DeLone e McLean. 2020. Tese (Engenharia de Sistemas e Computação) – Universidad Nacional de Colombia, 2020. DOI: 10.7925/ian/unal/78585/1019003696.2020.

BARRAZA-LÓPEZ, R. Talento ou Talentos: Abordagens da Excepcionalidade Intelectual e suas Implicações no Processo Educacional. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 1-16, 2015. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.17.

BOM CAMARGO, Y.; BOLÍVAR, J. Gestão do conhecimento e ativos intangíveis em universidades públicas: Perspectiva de análise. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 82, p. 457-478, 2018. DOI: 10.37960/revista.v23i82.23761.

BORJA-RAMOS, O. et al. Avaliação de desempenho docente: Competitividade do docente de Educação Básica no Equador. Revista de Investigación Sigma, [S. l.], v. 9, n. 02, 2022. DOI: 10.24133/sigma.v9i02.2837.

BRITO-PASTRANA, R.; CORTHORN, C. A presença do professor e sua influência para uma educação significativa: para uma abordagem mindfulness em educação. Estudios pedagógicos, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 241-258, 2018. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100241.

BRACHO, I. Inovação como estratégia de competitividade na Colômbia. Gestão Competitividade e Inovação, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 103-113, 2016. DOI: 10.21500/01239488.2371.

CONCHA, C.; SÁNCHEZ, G.; ROJAS, C. Inovação social no ensino universitário: uma estratégia de interação academia e sociedade. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 25, n. 4, p. 347-363, 2020. DOI: 10.21311/35196.

CORNERO, J. Talento humano e a competência docente. 4. ed. México: Trillas editoras, 2019.

CUESTA, A. Gestão do talento humano e do conhecimento. Bogotá: ECOE Ediciones, 2019.

CHIAVENATO, I. Administração de Recursos humanos. 10. ed. México: McGraw Hill, 2017.

DÍAZ, M.; CARDOZA, M. Habilidades e atitudes de pesquisa em estudantes de mestrado em educação. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 26, n. 6, p. 410-425, 2021. DOI: 10.52080/rvgluz.26.e6.25.

DELIYORE-VEGA, M. A Comunicação Alternativa: Uma Ferramenta para a Inclusão Social das Pessoas com Deficiência. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 1-16, 2018. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-1.13.

DURAN, C.; COSTES, A. Efecto de los juegos motores sobre la toma de conciencia emocional. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, [S. l.], v. 18, n. 70, p. 227-245, 2018. DOI: 10.15366/RIMCAFD2018.70.003.

FULQUEZ, S. et al. Gestión del talento humano, calidad, competencias socioemocionales y bienestar psicológico: el reto profesionalizador de las universidades. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, [S. l.], v. 13, n. 25, 2022. DOI: 10.23913/RIDE.V13I25.1276.

FURGUERLE-RANGEL, J. et al. Management Strategies in Basic Education and Participation of Parents. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 1-20, 2016. DOI: 10.15359/REE.20-2.1.

GORDILLO-SALAZAR, J. et al. La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, [S. l.], v. 8, n. 3, e441, 2020. DOI: 10.20511/PYR2020.V8N3.441.

JARA, A. et al. Gestión del talento humano como factor de mejoramiento de la gestión pública y desempeño laboral. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 83, p. 740-758, 2018.

JARA, R. El desempeño de los profesores noveles de ciencias: las competencias profesionales que desarrollan durante los primeros años de ejercicio profesional. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, [S. l.], n. 57, v. 1, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.2.

MATURANA, D.; ANDRADE, V. La relación entre la formalización de las prácticas de gestión humana y la productividad de las MIPYMES. Innovar, [S. l.], v. 29, n. 74, p. 101–14, 2019. DOI: 10.15446/INNOVAR.V29N74.82091.

MALDONADO-FUENTES, A.; RODRÍGUEZ-ALVEAL, F. Innovación en los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje: Un Estudio de Caso Utilizando la Enseñanza Justo a Tiempo y la Instrucción entre Pares. Revista Electrónica Educare, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 1-21, 2016. DOI: 10.15359/REE.20-2.14.

MARTÍNEZ-HUAMÁN, E. et al. Gestión educativa y competencias: concepciones del docente universitario. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 27, n. 7, p. 266-280, 2022. DOI: 10.52080/RVGLUZ.27.7.18.

MARTÍNEZ-SAURA, H.; SÁNCHEZ-LÓPEZ, M.; PÉREZ-GONZÁLEZ, J. Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Estudios Sobre Educación, [S. l.], n. 42, p. 9-33, 2021. DOI: 10.15581/004.42.001.

MONROY, L. Fortalecimiento en la competitividad de las MIPYMES del corredor Productivo Rinn (Zipaquirá, Cajicá y Chía) por medio de estrategias de innovación. Revista Universidad y Sociedad, [S. l.], v. 14, n. S2, p. 566-576, 2022. DOI: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2828/2784.

MORENO, S.; PÉREZ, E. Relaciones interpersonales en el clima laboral de la Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba. Revista CES Derecho, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 13-33, 2018.

MORENO, J.; LLORCA, M.; HUÉSCAR, E. Estilo de enseñanza, apoyo a la autonomía y competencias en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, [S. l.], v. 20, n. 80, 2020. DOI: https://revistas.uam.es/rimcafd/article/view/rimcafd2020_80_007/13199.

SIMANCAS, R. et al. Administración del capital humano: factor de productividad empresarial en pequeñas y medianas empresas de Barranquilla. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 23, n. 82, p. 377-391, 2018. DOI: 10.37960/revista.v23i82.23754.

PINARGOTE-MACÍAS, E. et al. Competencias del docente universitario en tiempos de pandemia. Revista Venezolana de Gerencia, [S. l.], v. 27, n. 7, p. 347-359, 2022. DOI: 10.52080/RVGLUZ.27.7.23.

VERA-BARBOSA, A.; BLANCO-ARIZA, A. Modelo para la gestión del talento humano en las pymes del sector servicios de Barranquilla, Colombia. Innovar, [S. l.], v. 29, n. 74, p. 25-44, 2019. DOI: 10.15446/INNOVAR.V29N74.82059.

VIANET, C. Competencias del gerente educativo en instituciones educativas de Riohacha, Colombia. Telos, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 564-577, 2019.

ZAMBRANO, A. Naturaleza y diferenciación del saber pedagógico y didáctico. Pedagogía y Saberes, [S. l.], n. 50, p. 75–84, 2019.

Published

2023-12-30

How to Cite

VIVAS, A.; CARRASCO, O. A. R.; FIGUEROA, X.; BÓRQUEZ, C. Human talent management in the development of competitive capabilities. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10264. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10264. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.