School trajectories of young people in illiteracy situations
Invisibility, dropouts and persistence
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10393Keywords:
Youth and Adult Education, Illiteracy, Youth, School education, School FailureAbstract
Literacy at all stages of life is a human right that promotes improving living conditions. This research aimed to understand the difficulties faced by illiterate young people in schooling. This qualitative and documentary research was carried out through analysis of school records and interviews with young students and their teachers in a Youth and Adult Education (EJA) school. The results indicate fragmented paths marked by failures in schooling, evasions, and some persistence. EJA represents hope for literacy achievement, work, and social inclusion. However, staying there is challenging due to learning difficulties; social vulnerabilities intensified by violent contexts; mental health disorders; drug abuse; early pregnancy, and overload in the working day. It was concluded that it is essential to offer psychosocial support and formal literacy spaces at all school stages, with strategies that contribute to access to the job market, autonomy, and citizenship.
Downloads
References
ABRAMO, H. W. O uso das noções de adolescência e juventude no contexto brasileiro. In: FREITAS, M. V. (org.). Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. São Paulo: Ação Educativa, 2005. p. 19-35.
ANDRADE, S. S. Juventudes e processo de escolarização: uma abordagem cultural. Orientadora: Profª. Drª. Dagmar E. Meyer. 2008. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 mar. 2024.
BRASIL. Lei n. 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. 2013. Brasília, DF: Presidência da República, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm. Acesso em: 16 mar. 2024.
BRASIL. Lei Federal n. 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências, Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 16 mar. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico. Brasília, DF: Inep, 2021.
BRASIL. PISA 2023. Relatório Nacional. Brasília, DF: INEP/MEC, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 24 fev. 2024.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
FREIRE, D. G.; SABOIA, J. Determinantes para a condição nem-nem dos jovens brasileiros: uma análise desagregada de inativos e desocupados. Economia e Sociedade, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 811–844, ago. 2021. DOI: 10.1590/1982-3533.2021v30n3art02.
FREIRE, P. Educação como Prática de Liberdade. 47. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FRIEDRICH, M.; BENITE, A. M. C.; BENITE, C. R. M.; PEREIRA, V. S. Trajetória da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S. l.], v. 18, n. 67, p. 389–410, abr. 2010. DOI: 10.1590/S0104-40362010000200011.
GADOTTI, M. Educação de Adultos como Direito Humano. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire. 2009.
GALVÃO, A. M. O.; DI PIERRO, M. C. Preconceito Contra Analfabeto. São Paulo: Cortez Editora, 2013.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 2. ed. São Paulo: Atlas S.A., 1989.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Estatística de gênero. 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/apps/snig/v1/?loc=0&cat=-1,1,2,-2,3,4,-3,128&ind=4693. Acesso em: 25 fev. 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica. Rio de Janeiro, 2022. n. 48. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101972_informativo.pdf. Acesso em: 12 fev. 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional para Amostra de Domicílios Contínua 2023. Rio de Janeiro, 2023a. Disponível em https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102002_informativo.pdf. Acesso em: 10 fev. 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). IBGE Educa. Rio de Janeiro, 2023b. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens%252520/conheca-o-brasil/populacao/18317-educacao.html#:~:text=Em%202022%2C%205%2C6%20%25,pessoas)%2C%20na%20Regi%C3%A3o%20Sudeste. Acesso em: 12 fev. 2024.
KOERICH, B. R.; PIMENTA, M. M. Temporalidades juvenis e impactos do contexto pandêmico. Civitas - Revista de Ciências Sociais, [S. l.], v. 23, e–42249, 2023. DOI: 10.15448/1984-7289.2023.1.42249.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Definição de Juventude. 2013. Disponível em: https://www.un.org/esa/socdev/documents/youth/fact-sheets/youth-definition.pdf. Acesso em: 11 fev. 2024.
PRIOSTE, C. D. Fracasso escolar e dificuldades na alfabetização: relato de experiência de atendimento psicológico e novas intervenções. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 2430–2447, 2016. DOI: 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9201.
PRIOSTE, C. D. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 46, p. e220336, 2020. DOI: 10.1590/S1678-4634202046220336.
ROSEMBERG, F. Relações Raciais e Rendimento Escolar. In: Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, 1987. n. 63. ISSN 0100-1574.
SÃO PAULO (estado). Resolução SE N. 4, de 15 de janeiro de 1998. Dispõe sobre normas a serem observadas na composição curricular e na organização Escolar. São Paulo: Secretaria da Educação, 1998. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/diretrizes_p1083-1087_c.pdf. Acesso em: 11 fev. 2024.
SÃO PAULO (cidade). Instrução normativa n.1 de 1 de fevereiro de 2023. Estabelece procedimentos para o funcionamento do projeto EJA Modular e dá outras providências. São Paulo: Secretaria Municipal de Educação, 2023.
SEN, A. Reflections on Literacy. In: AKSORNKOOL, N. (ed.). Literacy as Freedom. Paris: Unesco, 2003. p. 20-30.
SOUSA, C. R. de O.; GOMES, K. R. O; SILVA K. C. de O.; MASCARENHAS, M. D. M.; RODRIGUES, M. T. P.; ANDRADE, J. X.; LEAL, M. A. B. F. Fatores preditores da evasão escolar entre adolescentes com experiência de gravidez. Cadernos Saúde Coletiva, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 160–169, abr. 2018. DOI: 10.1590/1414-462X201800020461.
SOUZA, M. L. DE. Da invenção do “analfabeto” ao analfabetizado: história, educação de jovens e adultos e população negra. Revista África e africanidades, [S. l.], ano XIV, n. 42, p. 1-15, mai. 2022. ISSN: 1983-2354.
ZIBETTI, M. L. T.; PANSINI, F.; SOUZA, F. L. F. DE. Reforço escolar: espaço de superação ou manutenção das dificuldades escolares?. Psicologia Escolar e Educacional, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 237–246, jul. 2012. DOI: 10.1590/S1413-85572012000200006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.