SOCIAL MEDICALIZATION AND EDUCATION: CONTRIBUTIONS FROM THE SOCIAL DETERMINATION THEORY OF THE HEALTH- DISEASE PROCESS

Authors

  • Melissa Rodrigues de Almeida UFPR
  • Rogério Miranda Gomes UFPR

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2728

Keywords:

Medicalization, Social determination, Education, Health

Abstract

In the current article we intend to perform a critical analysis concerning the social medicalization phenomenon and its expression in education by using the epistemological-scientific framework of the social determination of the health- disease social process. A large part of the current elaborations incur to the pharmaceutical industry the role of medicalising major factor. However, the expansion of the production and consumption of the acts, technologies and health services, “squaring” each dimension of life under the dictations of biomedicine, is only the most visible demonstration of a more complex and profound process: the movement of increasing production of responses in the biomedical field to demonstrations of social contradictions. It was found that this process is also in the field of education, for example, in seeking to respond to the training needs of individuals adapted to current social relationships.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2728

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melissa Rodrigues de Almeida, UFPR

Atualmente é Professora Assistente no curso de Psicologia da Universidade Federal do Paraná, na área de Saúde Pública e Psicopatologia e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina da UNESP Botucatu. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (2005) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Tem experiência na área de docência e Psicologia e interesse nas questões de educação, trabalho, saúde mental, saúde pública e saúde coletiva, reforma psiquiátrica e luta antimanicomial, psicopatologia, psicologia histórico-cultural.

Rogério Miranda Gomes, UFPR

Professor Adjunto da área de Saúde Coletiva na Universidade Federal do Paraná. Médico, possui mestrado em Educação e doutorado em Medicina Preventiva, tendo como área de pesquisa principal a organização e as transformações histórico-sociais do Trabalho Médico e do Trabalho em Saúde

Published

2014-04-15

How to Cite

DE ALMEIDA, M. R.; GOMES, R. M. SOCIAL MEDICALIZATION AND EDUCATION: CONTRIBUTIONS FROM THE SOCIAL DETERMINATION THEORY OF THE HEALTH- DISEASE PROCESS. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 155–175, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i1.2728. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/2728. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê