MORAL EDUCATION AT CONTEMPORARY TIMES: AN ANALYSIS OF PROJECTS IN PUBLIC SCHOOLS OF THE STATE OF SÃO PAULO

Authors

  • Alana Paula de Oliveira FCT - UNESP
  • Maria Suzana De Stefano Menin FCT - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i0.2822

Keywords:

Contemporary Society, School, Moral Education

Abstract

Nowadays, we identified a frequent complaint from researchers, educators and families that the school has been the scene of violence, indiscipline and disrespect. Thus, we mean to answer the following question: would the Brazilian public schools performing so projects to guide students to live in society in a more harmonious way and based on moral or ethical values? Thus, we performed theoretical review and analysis of 150 questionnaires answered by school agents from public schools of São Paulo. We believe it is the school's role morally educate students and found that school officials indicate that moral education should happen in school, mainly to promote the citizenship of students. However, a lack of training to educators was discovered, considered suitable for this kind of education and in order to achieve the purpose criteria of forming morally autonomous individuals.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v26i0.2822

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alana Paula de Oliveira, FCT - UNESP

Possui graduação em Administração pela Uniesp de Presidente Prudente (2009). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia, UNESP, campus de Presidente Prudente (2010). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia, UNESP (2013). Atualmente, atua como professora no curso de Pedagogia da Uniesp de Presidente Prudente e, também, como professora efetiva das séries iniciais do ensino fundamental, na Prefeitura Municipal de Presidente Prudente. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia da Moralidade.

Maria Suzana De Stefano Menin, FCT - UNESP

Possui graduação em Faculdade de Psicologia pelo Instituto Unificado Paulista Objetivo (1977), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1985) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1992) e dois Pós-Doutorados na École des Hautes Études en Sciences Sociales (1996 e 2004). Atualmente é Professor Titular da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Desenvolvimento Social Moral e da Personalidade, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, representações sociais, desenvolvimento moral e educação moral.

Published

2015-05-26

How to Cite

DE OLIVEIRA, A. P.; DE STEFANO MENIN, M. S. MORAL EDUCATION AT CONTEMPORARY TIMES: AN ANALYSIS OF PROJECTS IN PUBLIC SCHOOLS OF THE STATE OF SÃO PAULO. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, p. 159–178, 2015. DOI: 10.14572/nuances.v26i0.2822. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/2822. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê