ORDER, PROGRESS AND LITERACY! LOURENÇO FILHO AND THE READING AND WRTING TEACHING

Authors

  • Bruno Marini Bruneri Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Ana Lucia Espíndola Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i3.3084

Keywords:

History of Literacy, New School, Lourenço Filho

Abstract

This essay aims to recover the thoughts and contributions of Professor at the New School Lourenço Filho in the historical trajectory of literacy in Brazil, trying to understand how the author thought it still marks quite convincing some current conceptions of literacy. The reason for choosing to study and discuss Lourenço Filho took for his immense contribution in research on school psychology, studies on the teaching of reading and writing and for being a great promoter of Brazilian popular education. However, for this text, we will limit his most important work and a great influence on basic education in Brazil. These works will be an essay and two booklets, which are emblematic and representative of the author's thinking about the teaching of reading and writing. The choice for them occurred because these productions predominated for more than half a century in the educational scenario of the country.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i3.3084

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Marini Bruneri, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009), graduação em Letras pela Universidade do Oeste Paulista (2009) e graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006). Atualmente é aluno do curso de Pós-graduação, Mestrado em Educação - Educação Social da UFMS. Tem experiência na área de Educação e Letras, com ênfase em ensino de língua materna e estrangeira, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: ensino da língua portuguesa, alfabetização, letramento, leitura e métodos de ensino.

Ana Lucia Espíndola, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Pedagogia Série Iniciais Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1998) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003). Realizou doutorado sanduíche na Universidade de Paris VIII, França, sob a orientação do Professor Doutor Bernard Charlot. É professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, desde 1992, vinculada ao Programa de Pós Graduação em Educação Social e ao Doutorado em Letras na UFMS. Foi bolsista de pós-doutorado sênior do CNPQ realizando estágio pós-doutoral na Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Periferias Urbanas, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetização, letramento e leitura em meios populares.

Published

2014-12-22

How to Cite

BRUNERI, B. M.; ESPÍNDOLA, A. L. ORDER, PROGRESS AND LITERACY! LOURENÇO FILHO AND THE READING AND WRTING TEACHING. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 3, p. 244–258, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i3.3084. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/3084. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO