Formation of critical-reflective intellectual teachers in undergraduate courses in spite of national guidelines: possible transgressions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v32i00.8706

Keywords:

Principles for an initial teacher formation, Teacher as critical-reflexive intellectual, Resolution CNE/CP No. 2 of 2019

Abstract

This article results of a theoretical-documental research and aims to contribute to the reflection and discussion around the (re)construction of undergraduate teaching courses’ Political-Pedagogic Projects, that is, teaching formation for Basic Education, within the scope of Resolution CNE/CP number 2 (BRASIL, 2019). Through the categories of Cellard (2010) we analyzed the legal piece about authenticity and textual reliability, its contexts, its authors, its keywords and internal logic, which brought up this Resolution’s weaknesses and retrogressions. In the opposite direction, and supported by researches that have the critical-dialectic theory of education as their basis (PEDROSO et al., 2019), we presented the principles for a Teacher Formation as critical-reflexive intellectuals: the unity of theory and practice; researching as a formative principle; supervised internship as the course’s basis; the interdisciplinary and integrative approach of the curriculum; and Didactics as essential for the critical reflection of the contextualized practice. We found contradictions in the legal text and we pointed out breaches that allow the implementation of the principles for a critical, emancipated and authorial initial formation for the teachers.

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Author Biographies

Valeria Cordeiro Fernandes Belletati, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo – SP – Brasil

Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Formação do Educador (GEPEFE/FEUSP). Doutorado em Educação (USP).

Selma Garrido Pimenta, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo – SP – Brasil

Professora Titular Sênior (EDM/FEUSP), Professora Associada Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação (UCSantos). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Formação do Educador (GEPEFE/FEUSP). Doutorado em Educação: Filosofia da Educação (PUCSP). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível SR.

Vanda Moreira Machado Lima, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente – SP – Brasil

Docente do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da FCT/UNESP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Formação do Educador (GEPEFE/FEUSP). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Escola Pública e Profissionais da Educação (GEPEPPE/FCT/UNESP). Doutorado em Educação (USP).

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Published

2021-12-21

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BELLETATI, V. C. F.; PIMENTA, S. G.; LIMA, V. M. M. Formation of critical-reflective intellectual teachers in undergraduate courses in spite of national guidelines: possible transgressions. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 32, n. 00, p. e021026, 2021. DOI: 10.32930/nuances.v32i00.8706. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/8706. Acesso em: 22 nov. 2024.

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