What students say about gender roles: a comparative study at the Federal University of Sergipe and the University of Madeira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v32i00.9115

Keywords:

Education, Diversity, Gender role, Academy

Abstract

This article presents an analysis of the gender role subcategory and is part of a comparative study at the University of Madeira, UMa (Portugal) and the Federal University of Sergipe, UFS (Brazil) on “Voices of university students on sexual diversity and gender, its relationship with co-education and pedagogical innovation.” We used a qualitative methodology; we applied a questionnaire with open and closed questions and the viewing of a video on the subject. We did the content analysis of the data. The compared results show that both former students from the University of Madeira and those from the Federal University of Sergipe value the concept of gender role and recognize the need to discuss it. They use similar expressions when making evaluative considerations about this concept. However, it appears that there is greater involvement of former students from the Federal University of Sergipe in the discussion of this topic. In contrast, the responses of former students at the University of Madeira confirm the lack of adherence to this initiative. We also observed that the majority of former UFS students are strongly aware of the constraints on experiencing the gender role, outside of stereotyped social standards. This can be explained by the fact that they experience predominantly paternalistic social contexts, with the presence of taboos on this topic, which mainly hinders women in the free experience of their gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Paulo Gomes Brazão, Universidade da Madeira (UMA), Madeira

Professor e Investigador sénior na área científica de Inovação Pedagógica da Universidade da Madeira. Membro Associado do Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira - FCT- PEst-OE/CED/UI4083/2014 –Portugal. Membro Associado ConQuer - Grupo de estudos e pesquisas queer e outras epistemologias feministas (UFS). Doutor em Educação - Inovação Pedagógica (2008), pela Universidade da Madeira (UMA).

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE

Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe – Brasil. Líder do ConQuer - Grupo de estudos e pesquisas queer e outras epistemologias feministas. Doutorado em Sociologia (UFS). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

References

ALMEIDA, S. M.; JAEHN, L.; VASCONCELLOS, M. Precisamos falar de gênero: por uma educação democrática. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp. 2, p. 1503–1517, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11657

ALMEIDA, W. R. A. Uniforme escolar e uniformização dos corpos. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 9-22, 2017. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6134

ALVES, F. C.; FIALHO, L. M. F.; LIMA, M. S. L. Formação em pesquisa para professores da educação básica. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 27, p. 285-300, 2018. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i27.8582

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BOGDAN, R.; BLIKEN S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 2017.

BRAZÃO, J. P. G.; OLIVEIRA, A. L.; DIAS, A. F. University students' voices on sexual and gender diversity, their relationship with coeducation and pedagogical innovation: a comparative study at the University of Madeira (Portugal) and the Federal University of Sergipe (Brazil). Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, e12445, 2021. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks2112445

BRAZÃO, P. Apresentação do projeto vozes dos estudantes universitários sobre a diversidade sexual e de género, sua relação com a coeducação e com a inovação pedagógica: um estudo comparativo na Universidade da Madeira e na Universidade Federal de Sergipe. The Brain, 2021. Disponível em: https://bra.in/7vA6Q3. Acesso em: 10 out. 2021.

BRAZÃO, P.; DIAS, A. Relações de género e do corpo na Escola: Diretivas promotoras de culturas inclusivas para as práticas pedagógicas. Revista Cocar, v. 14, n. 29, 2020.

BUTLER, J. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity Routledge, 1990.

CANAL das Bee. Papel de gênero - Guia Básico #4. 2018. 1 vídeo (3 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fgRrmDkDSCM. Acesso em: 10 out. 2021.

CARDOSO, H. de M.; DIAS, A. F. Saberes trans* em universidades nordestinas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. Esp. 3, p. 1689–1712, 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14208

CARDOSO, H. M.; DIAS, A. F. Representações sobre corpo, gênero e sexualidades de estudantes das licenciaturas do Instituto Federal de Sergipe, campus Aracaju. Práxis Educacional, v. 13, n. 24, p. 76-94, 2017. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v13i24.930

CARDOSO, H. M.; DIAS, A. F. Trans* subjectivities in the higher education curriculum. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, e12305, 2021. https://doi.org/10.20952/jrks2112305

CARDOSO, J. M; SOARES, A. S.; LIMA, C. H. L. A Subversão do Gênero e o Gênero da Subversão. Cadernos de Gênero e Diversidade, v. 3, n. 4, out./dez. 2017.

CARDOSO, L. R.; MELO, R. V. O. S. Construção do critério gênero no Programa Nacional do Livro Didático (2006-2020). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 1, p. 63–83, 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.13752

CARDOSO, L. R.; BERTOLDO, T. A. T.; SANTOS, L. B. A. Gênero e sexualidade na formação docente: um mapeamento das pesquisas entre Norte e Nordeste. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 24, n. esp. 3, p. 1743-1764, 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp3.14092

CARVALHO, M. E. P. et al. Origins and challenges of gender studies centers in higher education in NorthERN and Northeastern Brazil. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 21, p. 163-176, 2017. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i21.6340

COUTO, A. S.; CRUZ, M. H. S. Inserção de gênero no currículo de História e a formação para o trabalho docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 23, p. 249-262, 2017. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.6764

CROCIARI, A.; PEREZ, M. C. A. O que estamos estudando sobre gênero na educação infantil: as lacunas na formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 2, p. 1556–1568, 2019. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12615

DIAS, A. F. et al. Schooling and subversions of gender. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 83-92, 2017. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6433

DIAS, A. F.; BRAZÃO, J. P. G. Iniciativas de promoção das discussões de gênero e diversidade sexual no contexto acadêmico: um estudo comparativo. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9502. Acesso em: 17 set. 2021.

DIAS, A. F.; MENEZES, C. A. A. Que inovação pedagógica a pedagogia queer propõe ao currículo escolar?. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 23, p. 37-48, 2017. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.7443

DIAS, A. F.; OLIVEIRA, D. A.; SANTOS, M. S. Uma revisão sistematizada da produção do conhecimento sobre corpo, gênero, sexualidades na educação. Revista Temas em Educação, v. 27, n. 2, p. 119–133, 2018. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.24814

DIAS, A. F.; SILVA, I. P. ; RIOS, P. P. S. Os estudos de gênero em revistas científicas do FEPAE-NN: uma revisão sistematizada. Revista Exitus, v. 10, n. 1, p. e020039, 2020. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n0ID128

DONATO, A.; TONELLI, L. A resistência do corpo. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 28, p. 49-62, 2019. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i28.10164

FRANÇA, F. G. R.; FERRARI, A. Mais do que professores/as, professores/as homossexuais na escola. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 20, p. 41-52, 2016. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v9i20.5894

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 5. ed. Petrópolis: Vozes. 2003.

LUCIFORA, C. A. et al. Marcas sociais de nossos tempos: gênero, sexualidade e educação em âmbito escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 2, p. 1395–1409, 2019. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12607

MENEZES, C. A. A.; DIAS, A. F.; SANTOS, M. S. What pedagogical innovation does queer pedagogy propose to the school curriculum?. Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 241-258, 2020. DOI: DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6168

MORAIS, J. F. S.; BAIÃO, J. C.; DE FREITAS, C. J. Questões de gênero e sexualidade na escola: narrativas docentes. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.11565

NASCIMENTO, L. F.; CAVALCANTE, M. M. D. Abordagem quantitativa na pesquisa em educação: investigações no cotidiano escolar. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 25, p. 249-260, 2018. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i25.7075

NUNES, C. P. Conversas interativo-provocativas como opção teórico-metodológica nas Ciências Humanas e na educação. Práxis Educacional, v. 16, n. 37, p. 408-439, 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6207

OLIVEIRA, A. L.; BRAZÃO, J. P. G.; DIAS, A. F. Dialogue about gender, sexuality and bodies in academic context: a possibility of pedagogical innovation? Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, e12484, 2021. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks2112484

PALMEIRA, L. L. L.; DIAS, A. F. The importance of Teacher education in the face of the perspectives of diversity: in search of an egalitarian society. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, e12260, 2021. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks2112260

PIRES, M. A. Gênero e sexualidade nos currículos de formação em Pedagogia na Universidade Federal de Sergipe. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021.

RIOS, P. P. S.; CARDOSO, H. M.; DIAS, A. F. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 98–117, 2018. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.272

RIOS, P. P. S.; DIAS, A. F. “Nossa história de vida é construída a partir do nosso corpo”: a produção do corpo viado na docência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 3, p. 1265–1283, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3

RIOS, P. P. S.; VIEIRA, A. R. L. The emerging of a gender discourse in education: the differences in the school space. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13061

SANTOS, A. C.; FELDENS, D. G. Vozes do triunfo: narrativas de si de professoras da educação básica. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 1, p. 379-392, 2019. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.9666

SANTOS, É. S.; LAGE, A. C. Gênero e diversidade sexual na educação básica: um olhar sobre o componente curricular Direitos Humanos e Cidadania da rede de ensino de Pernambuco. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 22, p. 69-82, 2017. DOI: DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i22.6042

SANTOS, M. H. S. R.; RIOS, J. A. V. P. Education and cultural differences: boundary educational practices in basic education. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 14, n. 33, p. e13670, 27 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.13670

SCOTT, J. O enigma da igualdade. Estudos Feministas, Florianopolis, v. 13, n. 1, p. 216, jan./abr. 2005.

SILVA, I. P.; DIAS, A. F.; RIOS, P. P. S. Os estudos de Gênero na Revista Tempos e Espaços em Educação: uma Revisão Sistematizada. Educação & Formação, v. 5, n. 14, p. 150–175, 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2495

VILAÇA, T. Metodologias de ensino na educação em sexualidade: desafios para a formação contínua. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp.2, p. 1500–1537, 2019. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12614

VIVAS, A.; BASTIDAS, C.; FARIAS, A. Desempenho acadêmico de uma perspectiva geográfica e de gênero em programas de distância. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1200–1215, 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14357

Published

2021-12-21

How to Cite

BRAZÃO, J. P. G.; DIAS, A. F. What students say about gender roles: a comparative study at the Federal University of Sergipe and the University of Madeira. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 32, n. 00, p. e021002, 2021. DOI: 10.32930/nuances.v32i00.9115. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/9115. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua