Teacher loneliness in online Basic Education

Teachers' perceptions of challenges and overcoming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.9532

Keywords:

Teacher Loneliness, Basic education, Online Classes

Abstract

The focus of this article is on the perceptions of Basic Education teachers regarding teacher loneliness in online classes under the emergency remote model, which occurred during the COVID-19 pandemic. The objective was to understand teacher loneliness in online classes, with a view to identifying the main challenges and possible overcomings encountered by teachers. For this, the research used a qualitative approach, with the application of an open questionnaire. The participants were six Basic Education teachers, initial, final, and secondary education, from public and private schools. The analysis was carried out using Discursive Textual Analysis. As a result, three final categories emerged, through which it was possible to understand the difficulties faced by teachers during online classes, their strategies to overcome them, and the feelings involved in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Seidel Demartini, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação pela PUCRS. Professora de Matemática da rede municipal de São Leopoldo (RS).

Marcelo Amaral-Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduação em Química Licenciatura pela URIFW. Mestrado em Educação pela UCS. Doutorado em Educação em Ciências pela UFRGS. Professor Visitante no PPG Ensino de Ciências e Matemática.

Elisabete Cerutti, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. membro do Conselho de Câmpus e do Conselho Universitário da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Tecnologias (GPET/URI).

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo. 2007.

ALVES, E. J.; FARIA, D. C. Educação em Tempos de Pandemia: Lições Aprendidas e Compartilhadas. Revista Observatório, [S.I], v. 6, n. 2, p. A16pt, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a16pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9475. Acesso em: 15 jul. 2023.

BRASIL. Lei n.º 14.040, de 18 de agosto de 2020. Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020; e altera a Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 4, 2020a.

BRASIL. Parecer Cne/Cp n.º 19/2020, de 8 de dezembro de 2020. Reexame do Parecer CNE/CP nº 15, de 6 de outubro de 2020, que tratou das Diretrizes Nacionais para a implementação dos dispositivos da Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020, que estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2020b.

CARVALHO, M. R.; LIMA, R. L. A Importância da afetividade na Ead: uma perspectiva de Wallon. Revista Edapeci, [S.I], v. 15, n. 1, p. 192-205, 2015. DOI: 10.29276/redapeci.2015.15.13391.196-209. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/edapeci/article/view/3391. Acesso em: 15 jul. 2023.

CHAGAS, A. T. R. O Questionário na Pesquisa Científica. Administração On Line, [S.I], v. 1, n. 1, p. 25, 2000. Disponível em: https://www.inf.ufsc.br/~vera.carmo/Ensino_2012_1/metodologia_de_questionario.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

D'AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus Editora, 2007.

DE PAULA, S. R.; FARIA, M. A. Afetividade na Aprendizagem. Revista Eletrônica Saberes da Educação, [S.I], v. 1, n. 1-2010, 2010. Disponível em: https://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes/pdfs/sandra.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

FARIA, E. T. O Professor e as Novas Tecnologias. Ser Professor, [S.I], v. 4, p. 57-72, 2004. Disponível em: https://aprendentes.pbworks.com/f/prof_e_a_tecnol_5[1].pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERREIRA, A. L. Sentimentos e dificuldades enfrentadas pelos professores em tempos de COVID-19. 2020. TCC (Licenciado em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020.

GRANDISOLI, E.; JACOBI, P. R.; MARCHINI, S. Pesquisa educação, docência e a COVID-19. USP: Cidades Globais. 2020.

GRATIOT-ALFANDÉRY, H. Henri Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

KUBRUSLY, M.; COELHO, R. A.; AUGUSTO, K. L.; PEIXOTO JUNIOR, A. A.; SANTOS, D. C. O.; OLIVEIRA, C. M. C. Faculties’ Perception About Problem-Based Learning In Remote Education During Pandemic COVID-19. Research, Society and Development, [S.I], v. 10, n. 5, p. E53510515280, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i5.15280. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/15280. Acesso em: 15 jul. 2023.

LAGUARDIA, J.; MACHADO, R. R.; COUTINHO, E. Interação e Comunicação em Ambientes Virtuais de Aprendizado. Revista de Ciência da Informação, [S.I], v. 11, n. 4, 2010. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2257. Acesso em: 15 jul. 2023.

LENCASTRE, J. A.; ARAÚJO, M. J. Educação On-Line: uma introdução. E-Activity and Learning Technologies: The Proceedings of the Iask, 2008.

LEONARD, T. The challenge of being resilient in the face of zoom fatigue. Statesman, 2020. Disponível em: https://www.statesman.com/opinion/20200427/challenge-of-being-resilient-in-face-of-zoom-fatigue. Acesso em: 6 set. 2021.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIMA, M. R. L. A relação afetiva entre professor e aluno: a concepção de professores antes e durante a pandemia de COVID-19. 2020. TCC (Licenciado em Pedagogia) – Universidade Federal da Paraíba, Lucena, 2020.

MÁXIMO, M. E. No desligar das câmeras: experiências de estudantes de ensino superior com o ensino remoto no contexto da Covid19. Civitas - Revista de Ciências Sociais, [S.I], v. 21, n. 2, p. 235-247, 2021. DOI: 10.15448/1984-7289.2021.2.39973. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/39973. Acesso em: 15 jul. 2023.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C.; RAMOS, M. G. Aprendentes do Aprender: um exercício de Análise Textual Discursiva. Indagatio Didactica, [S.I], v. 5, n. 2, p. 868-883, 2013. DOI: 10.34624/id.v5i2.4450. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4450. Acesso em: 15 jul. 2023.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3.ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21 ed. Campinas: Papirus, 2013.

MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Revista Dialogia, São Paulo, n. 34, p.351-364, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.17123. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 15 jul. 2023.

PINHEIRO, Â. A. A.; TAMAYO, Á. Conceituação e definição de solidão. Revista de Psicologia, Fortaleza, p. 29-37, 1984. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Conceitua%C3%A7%C3%A3o-e-defini%C3%A7%C3%A3o-de-solid%C3%A3o-Pinheiro-Tamayo/be4545a5ee429115a4ca79cf1ec3eeeace95b463. Acesso em: 15 jul. 2023.

SANTOS, F. M. T. As emoções nas interações e a aprendizagem significativa. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 9, p. 173-187, 2007.

SILVA, E. H. B.; NETO, J. G. S.; SANTOS, M. C. Pedagogia da Pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, p. 29-44, 2020.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A Pesquisa Cientítica. In: Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

SOUZA, V. L. T.; PETRONI, A. P.; ANDRADA, P. C. A afetividade como traço da constituição identitária docente: o olhar da psicologia. Psicologia & Sociedade, v. 25, p. 527-537, 2013.

TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

VALENTE, J. A. Educação a distância no ensino superior: soluções e flexibilizações. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [on-line], v. 7, n. 12, 2003.

Published

2023-12-30

How to Cite

DEMARTINI, S. S.; AMARAL-ROSA, M.; CERUTTI, E. Teacher loneliness in online Basic Education: Teachers’ perceptions of challenges and overcoming. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023023, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.9532. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/9532. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua