Public policy of student assistance in brazilian higher education as an instrument for new habits in universities
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9630Keywords:
Student assistance, Cultural capital, Higher education, Habitus, Educational policiesAbstract
This article presents the results of a research inserted in the field of discussions on student assistance policies in higher education in Brazil and adopts as an analytical axis the concepts of access and permanence in public universities. Based on the discussions of French sociologist Pierre Bourdieu, it seeks to reflect on the influence of student assistance policy in higher education as an instrument for the formation of new habitus in Brazilian universities. Therefore, through a qualitative approach, a bibliographic and documentary research was carried out. In addition to data from the literature in the area, data from the 2020 Higher Education Census/Inep were collected. These materials were problematized from the content analysis. The study makes it possible to point out that public educational policies aimed at guaranteeing access and permanence in higher education are crucial for overcoming educational inequality and also for changing the elitist habitus historically established in the country's universities, since that, committed to the insertion of benefits to the popular classes, it is possible to provide the conditions to democratize the educational symbolic capital, as can be seen in the discussions in Pierre Bourdieu.
Downloads
References
ALMEIDA, A. M. A noção de capital cultural é útil para pensar o Brasil? In: ZAGO, N. Sociologia da educação: Pesquisa e realidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
BOURDIEU, P. Sociologia. São Paulo: Ática. 1983.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.
BOURDIEU, P. Razões práticas: Sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.
BOURDIEU, P. A miséria do mundo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: Por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
BOURDIEU, P. O senso prático. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2009.
BOURDIEU, P. Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.
BOURDIEU, P. Capital simbólico e classes sociais. Novos estudos - CEBRAP, São Paulo, n. 96, p. 105-115, jul. 2013.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. Os herdeiros, os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora UFSC, 2014.
BRITO, A. C. T. C.; COSTA, A. K. T.; ALMEIDA, V. L. Gestão universitária: políticas comparadas de monitoramento do programa bolsa permanência em universidades federais brasileiras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 3, p. 1862–1875, 2019.
BRITO, A. C. T. C.; SOUZA, K. R.; ALMEIDA, V. L. Política pública de assistência estudantil no ensino superior: o Programa Bolsa Permanência na Universidade Federal da Grande Dourados. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 508-523, abr./jun. 2021.
CALBINO, D. XAVIER, W. S.; SABINO, G. F. T. 17 anos das políticas de cotas: um balanço dos desempenhos acadêmicos nas Universidades Federais. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-22, 2020.
CRUVINEL, P. H. M.; TAVARES NETO, J. Q. A mudança do habitus das instituições federais de ensino superior através de políticas públicas inclusivas: a necessidade de ir mais alem. Revista de Direito Brasileira, Florianópolis, v. 27, n. 10, p. 398-411, set./dez. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília, DF: Inep, 2020.
MATTOS, H. C. X. S; FERNANDES, M. C. S. G. Estudantes universitários: estratégias e procedimentos para a permanência. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, jan./abr. 2019.
MENDES, I. A. A.; COSTA, B. L. D. Considerações sobre o papel do capital cultural e acesso ao ensino superior: uma investigação com dados de Minas Gerais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 03, p. 71-95, jul./set. 2015.
MONGIM, A. B. Projetos de escolarização e ingresso de estudantes negros na universidade em contexto de ações afirmativas. Revista Contemporânea de Educação, v. 12, n. 23, p. 143-159, jan./abr. 2017.
NOGUEIRA, M. A. A construção da excelência escolar: Um estudo de trajetórias feito com estudantes universitários provenientes das camadas médias intelectualizadas. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G. ZAGO, N. (org.). Família e Escola: Trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2000.
OLIVEIRA, R. P. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 661-690, out. 2007.
SETTON, M. G. J. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: Uma leitura contemporânea. Revista brasileira de educação, v. 20, 2002.
VELOSO, T. C. M. A.; MACIEL, C. E. Acesso e permanência na educação superior – análise da legislação e indicadores educacionais. Revista educação em questão, v. 51, n. 37, p. 224-250, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.