The sensibilities as constituent field of teaching in history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9800

Keywords:

Pandemic, Sensibilities, Experiences, Methodologies, History

Abstract

The pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus (2019) highlighted the educational inequalities in the country, creating challenges for education professionals, students and families. This new atmosphere was reflected in the teaching practice and in the daily practice of the countless schools in the country, which, with the intense advance of the disease, soon tried to look for means and methods to ensure minimal contact with students. This scenario of fragility triggered many concerns about the school-student relationship. Before that, some questions arose: What do the students say? How are you receiving the content? How do you access online classes? Once the problem is situated, this article intends to present some methodologies used with elementary school students and high school students, which aimed to create a proximity between the school, teacher and student. It is, therefore, reflections on a pedagogy of sensibilities, which, in addition to the official contents present in the curriculum, considers the experiences of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Henrique da Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE – Brasil

Mestrando pela Universidade Federal de Sergipe. Pesquisador no Grupo de Pesquisa Educação, História e Interculturalidade (GPEHI/CNPq). Especialista em Artes e Tecnologia pelo Instituto Federal do Norte de Minas (IFNMG).

Marizete Lucini, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE – Brasil

Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação. Lider do Grupo de Pesquisa Educação, História e Interculturalidade (GPEHI/CNPq). Doutora em Educação (UNICAMP).

Andréia Teixeira dos Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE – Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Educação, História e Interculturalidade (GPEHI/CNPq).

References

GATTI JÚNIOR, D. A sensibilidade como condição para o diálogo no ensino de história. In: ZAMBONI, E.; GALZERANI, M. C. B; PACIEVITCH, C. (org.). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas, SP: Editora Alínea, 2015. p. 233-243.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

JÚNIOR, A. S. S. Ensino de história e sensibilidade: o ver, o ouvir e o imaginar nas aulas de História. História & Ensino, v. 25, n. 2, p. 167-190, 2019. DOI: 10.5433/2238-3018.2019v25n2p167. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/32579. Acesso em: 01 maio 2022.

LOURO, G. L. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MIRANDA, S. R. Formação de professores e ensino de História em limiares de memórias, saberes e sensibilidades. Revista História Hoje, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 149-167, dez./abr. 2013.

NICOLINII, K.; MEDEIROSII, É. G. Aprendizagem histórica em tempos de pandemia. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 281-298, maio/ago. 2021. DOI: 10.1590/S2178-149420210204. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/y8vR5W3t6YRvnRk4fWdM54y/?lang=pt. Acesso em: 01 maio 2022.

PESAVENTO, S. Sensibilidades no tempo, tempo das sensibilidades. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Coloquios, 2004. DOI: 10.4000/nuevomundo.229. Disponível em: https://journals.openedition.org/nuevomundo/229. Acesso em: 01 maio 2022.

SILVA, G. H.; LUCINI, M. Unha pintada: Cenários que nos fazem pensar a re (existência). In: ENCONTRO PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 12., 2021, Belém. Anais [...]. Belém: ABEH - Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de História, 2021. Disponível em: https://www.perspectivas2021.abeh.org.br/resources/anais/10/epeh2021/1638373512_ARQUIVO_55d0cf27d214657361425655db0f9286.pdf. Acesso em: 01 maio 2022.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: Uma introdução as teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SIMAS, L. A; RUFINO, L. Encantamento: Sobre política de vida. Mórula Editorial, 2020.

Published

2022-12-31

How to Cite

SILVA, G. H. da; LUCINI, M.; SANTOS, A. T. dos. The sensibilities as constituent field of teaching in history teaching. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022027, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v33i00.9800. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/9800. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua