About entrepreneurial protagonists in classrooms, or a critical analysis of neoliberal terms in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10105

Keywords:

Education, Neoliberalism, Protagonism

Abstract

This text, written in the form of an essay, discusses the use of the terms protagonism and entrepreneurship in education. It is argued that these concepts refer to neoliberal principles that, when incorporated into education, reduce it to processes that serve to maintain the status quo, normalizing utilitarian and competitive education. In this way, the need to reject the ideas of entrepreneurial protagonists in education is presented. In its place, cooperation and the vital inclusion of positive emotions in education are proposed, which society neglects in the name of the self-responsibility of each one for their own successes or failures, without distinction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Fortunato, Instituto Federal de São Paulo

Professor EBTT na Coordenadoria de Formação Pedagógica.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

FERRETTI, C. et al. Protagonismo juvenil na literatura especializada e na reforma do ensino médio. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 122, p. 411-423, 2004. DOI: 10.1590/S0100-15742004000200007.

FIOREZE, C. et al. Um documento para chamar de nosso: refletindo o protagonismo estudantil a partir da experiência de uma universidade comunitária. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 27, n. 03, p. 695-713, 2022. DOI: 10.1590/S1414-40772022000300016.

FORTUNATO, I. et al. Educação Decolonial Planetária em três aforismos. EduSer, Bragança, v. 1, n. 1, p. 1-11, 2022. DOI: 10.34620/eduser.v1i1.219.

FORTUNATO, I. Educação e o tempo presente: menos carpe diem, mais alegria na escola. Quaestio, Sorocaba, v. 23, n. 1, p. 199-209, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p199-209.

FORTUNATO, I.; PORTO, M. do R. S. Das inspirações de A. S. Neill ao centenário de Summerhill: liberdade, autogoverno e felicidade. Revista História da Educação, São Leopoldo, v. 27, e125048, 2023. DOI: 10.1590/2236-3459/125048.

FRANTZ, W. Educação e cooperação: práticas que se relacionam. Sociologias, Porto Alegre, v. 3, n. 6, p. 242-264, 2001. DOI: 10.1590/S1517-45222001000200011.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

MARRACH, S. A. Neoliberalismo e educação. In: SILVA JR., C. A. et al. (org.). Infância, educação e neoliberalismo. São Paulo: Cortez, 1996. p. 42-56

RODRÍGUEZ, M. E.; FORTUNATO, I. Males de la psique en la educación: urgencia en el re-ligar del pensamiento. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 3, p. 1754-1774, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16i3.15195.

SILVA, F. V. da; MOURA, T. S. de; BRUNET, P. D. de M. Sob a bandeira neoliberal: Exame de propostas para a educação em postagens de candidatos do partido novo no Instagram. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, e023003, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.9779.

SOUZA, H. C. O Empreendedorismo e suas principais vertentes teóricas: uma visão crítica. Revista Estudos e Pesquisas em Administração, Rondonópolis, v. 7, n. 1, p. 71-98, 2023. DOI: 10.30781/repad.v7i1.14558.

VICENTIN, M.; DA SILVEIRA, C. R. Projeto de vida do Programa Ensino Integral: Protagonismo neoliberal. Revista Interedu, Osorno, v. 5, n. 11, p. 11-39, 2021. DOI: 10.32735/S2735-65232021000596.

Published

2023-10-04

How to Cite

FORTUNATO, I. About entrepreneurial protagonists in classrooms, or a critical analysis of neoliberal terms in education. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023007, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10105. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10105. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua

Most read articles by the same author(s)