Education, homophobia and barbarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10241

Keywords:

School, Documentary, Prejudice

Abstract

The article is an excerpt from a larger research, entitled Mosaic of Images: school, prejudice, and Violence in the Debate on LGBTQIA+ Audiovisual Production, and it aims to disagree with the documentary: If This School Were Mine (2017) by Felipe Marcelino and Letícia Santos. Considering the need to focus on the object, this study prioritizes the statements of some interviewees and their respective relationships with schools that still flirt with the cisgender and heteronormative hegemonic model. Texts by Teixeira Filho (2013) and Butler (2021) were used to analyze the material, which basically focused on issues involving violence and hate speech. In general, dissatisfaction was detected among LGBT adolescent groups in the classroom. This dissatisfaction led young people to abandon their studies or migrate from one school to another to find a safe space that welcomed differences and did not naturalize barbarism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Teixeira Luiz, Universidade Estadual Paulista

Professor assistente da Unesp, Câmpus de Assis, Departamento de Educação.

References

ADORNO, T. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, T. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Orientação Sexual. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documento/BNCC-APRESENTACAO.pdf. Acesso em: 15 jan. 2024.

BUTLER, J. Discurso de ódio: uma política do performativo. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

CASTAÑEDA, M. A experiência homossexual: explicações e conselhos para os homossexuais, suas famílias e seus terapeutas. São Paulo: Editora Girafa, 2007.

FILIPE, F. A; SILVA, D. S; COSTA, A. C. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: avaliação e políticas públicas educacionais. Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 783-803, 2021. DOI: 10.1590/S0104-40362021002902296. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/PbZbjrWHzzQ3Yt4LBFzK6NF/. Acesso em: 15 jul. 2023.

MARCELINO, F. R.; SANTOS, L. E. L. Se essa escola fosse minha. Memorial descritivo. Brasília: Universidade de Brasília; Faculdade de Comunicação, 2017.

MELO, C. T. V. O documentário como gênero audiovisual. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 5, n. 1/2, p. 25–40, 2012. DOI: 10.5216/c&i.v5i1/2.24168. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/24168. Acesso em: 15 jul. 2023.

SILVA, E. L. Pânico moral e as questões de gênero e sexualidade na BNCC: debates e posicionamentos em torno da finalidade do ensino de História. História, Histórias, Brasília, v. 8, n. 16, p. 143–169, 2020. DOI: 10.26512/rhh.v8i16.31928. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/31928. Acesso em: 15 jul. 2023.

TEIXEIRA FILHO, F. S. Psicologia e Teoria Queer: das identidades aos devires. 2013. 200 f. Tese (Livre Docência) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2013.

Published

2023-12-30

How to Cite

LUIZ, F. T. Education, homophobia and barbarity. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023020, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10241. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10241. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua