A THEORETICAL RELATIONSHIP FOR ANALYSIS OF AN INTEGRATION PROCESS TECHNOLOGY IN EDUCATIONAL PRACTICE

Authors

  • Katiane de Moraes Rocha Universidade Anhaguera Uniderp
  • Marilena Bittar Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2970

Keywords:

Instrumental genesis, Primary teachers, Mathematical education, Educational technology

Abstract

In this paper we present the theoretical relationship that substantiates the analysis of data from a master's research from 2012 to 2013, in which we seek to understand the processes and experienced knowledge mobilized and built by students in a pedagogy course with a purpose to integrating technology for their future practice. Thus, we performed a theoretical link between theories of Instrumentation and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), which favored the analysis of the integration of technology process in pedagogical practice of future teachers in the early years. To illustrate this relationship bring some data from our research which comes from an extension project carried out with academics from a pedagogy course. The analysis reveals that the proposal favored the formation process of building knowledge of future teachers for teaching mathematics.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2970

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katiane de Moraes Rocha, Universidade Anhaguera Uniderp

Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEdumat); Professora da Universidade Anhanguera Uniderp – Campo Grande (MS); Atua na Linha de Tecnologia Educacional; Reside em Campo Grande – MS, rua São Manoel, nº535, Bairro Santa Luzia; email mr.katiane@gmail.com 

Marilena Bittar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1984), mestrado em Matemática pela Universidade de Brasília (1987), doutorado em Didática de Disciplinas Científicas - Universite de Grenoble I (Scientifique et Medicale - Joseph Fourier) (1998) e pós doutorado em Educação Matemática na Universidade Joseph Fourier. É coordenadora do Mestrado em Educação Matemática da UFMS, Pesquisadora Produtividade Pesquisa do CNPq e professora associada do Departamento de Matemática desta universidade. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente em tecnologia educacional e formação de professores. Desenvolve parceria com pesquisadores franceses da Universidade Joseph Fourier desde 2002. É líder do DDMat - Grupo de Estudos em Didática da Matemática e do GETECMAT - Grupo de Estudos de Tecnologia e Educação Matemática.

Published

2014-11-28

How to Cite

DE MORAES ROCHA, K.; BITTAR, M. A THEORETICAL RELATIONSHIP FOR ANALYSIS OF AN INTEGRATION PROCESS TECHNOLOGY IN EDUCATIONAL PRACTICE. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 2, p. 109–126, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i2.2970. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/2970. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê