SIGNIFICANCE OF KNOWLEDGE AND EXPANDED SEQUENCE: A CRIATIVE PROPOSAL TO WORK WITH LITERARY TEXTS

Authors

  • Luciane Guimarães Batistella Bianchini UNOPAR
  • Renata Beloni de Arruda UEL
  • Gustavo Javier Figliolo UEL

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3637

Keywords:

Literary Literacy, Knowledge, Interest in Reading, Expanded Sequence

Abstract

One of the challenges in teaching Literature comes from the lack of interest of students about the subject. This may happen because several texts are explored out of any context, without the possibility of significance of knowledge by the student. We consider literary literacy as a possibility of teaching and learning literary works, since it is based in proposals that involve autonomous interpretations (inferences) from the student in the process of knowing. Our research is bibliographical and tends to analyze a proposal of expanded sequence as a working guide to Literature Teaching. For its application, there was chosen a literary work for students of high school interacting with texts of different genders. We concluded that the proposal may arouse interest of students due to the reflexive and gradually constructed procedure promoted as far as students are called upon an active relationship with many possibilities of knowledge of the work in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, UNOPAR

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Especialização em Psicopedagogia (UEL), Educação Infantil (UEL), Estimulação Precoce (CENTRO LYDYA CORYAT - Porto Alegre) e Educação Especial (ESAP), Mestrado em Educação (UEL) e Doutorado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Assis). Pós-Doutorado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Assis). Atualmente, é docente do Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias (UNOPAR) e docente convidada da UEL no curso de Pós-Graduação em Psicopedagogia. Tem experiência na área de Educação nas modalidades da Educação Básica e Ensino Superior. Atua e pesquisa principalmente temas relacionados à prática educativa e formação de professor, a partir da perspectiva piagetiana sobre o desenvolvimento intelectual, afetivo e moral, processos simbólicos e intervenção com jogos.

Renata Beloni de Arruda, UEL

Graduação em Letras Franco-Portuguesa pela UEL. Mestre em Letras – Estudos Literários pela UEL e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras – Estudos Literários pela UEL. Atualmente trabalha com temas relacionados a Literatura Brasileira e questões relacionadas ao ensino de literatura.

Gustavo Javier Figliolo, UEL

Graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade do Vale do Itajaí (Univali), graduação em Letras/Espanhol pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Especialização em Ensino de Línguas Estrangeiras pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Mestrado em Literatura (UFSC) e conclui o Doutorado em Letras (UEL). Atualmente é docente efetivo no Curso de Letras/Espanhol da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atua na área de Ensino de Língua Espanhola, Literatura e Teoria Literária, nas linhas de pesquisa Literatura e Psicanálise e Literatura e Ensino.

Published

2016-02-29

How to Cite

BIANCHINI, L. G. B.; DE ARRUDA, R. B.; FIGLIOLO, G. J. SIGNIFICANCE OF KNOWLEDGE AND EXPANDED SEQUENCE: A CRIATIVE PROPOSAL TO WORK WITH LITERARY TEXTS. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 323–342, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3637. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/3637. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO