Teachers 'conceptions of integrated education in federal institutes

An analysis from continuing collaborative training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.8416

Keywords:

Teacher Training, Professional and Technological Education, Collaboration

Abstract

This paper presents the results of a research that sought to analyze the contributions of continuing education to possible changes in teachers' conceptions of Professional and Technological Education (EPT). Within the scope of EPT, the term "integrated training" presents a certain polysemy. Amid this, Integrated Secondary Education (EMI) seeks to overcome the social division of labor. Thus, promoting a professional education that contemplates the principles of integrated training, serving everyone equally, is to understand the teacher's conception of this. In this context, here is a look at the teachers' conceptions before and after experiencing training that had the collaborative focus as a differential for understanding the principles and purposes of EPT. Following a qualitative approach of a descriptive-explanatory and interventionist nature, an extension activity (course) was elaborated, applied, and analyzed, with the semi-structured interview as the main data collection instrument. The subjects are professors in Basic, Technical, and Technological Education (EBTT) teaching careers at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul (IFMS). The results point to the initial predominance of a conception focused on the labor market. From the training experience, the understanding became that of an integral human formation, looking at the world of work. In short, it was evidenced that a continuous formation under the collaborative approach that contemplates the previous knowledge, the aspirations, and the reality of the professional performance of the professors offered in their workspace, allows them the construction of new knowledge and a better appropriation of the principles and purposes of the EPT.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Christiane Oliveira Souza, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS), Nova Andradina – MS – Brasil

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (IFMS).

Claudio Zarate Sanavria, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS), Nova Andradina – MS – Brasil

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT (IFMS). Doutor em Educação (UNESP).

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. O método nas ciências sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método das ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2. Ed, p. 109-178. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 1998.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica, cria os institutos federais de educação, ciência e tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, MP, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 05 set. 2018.

CIAVATTA, M. A formação Integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. 3. ed. p. 83-106. São Paulo: Cortez, 2012.

CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio e educação profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, 2011. DOI: 10.22420/rde.v5i8.45. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/45/42. Acesso em: 10 jun. 2019.

DAMASCENA, E. A.; MOURA, D. H. Formação de professores para a educação profissional: sobre políticas e perspectivas. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 30, p. 178-199, 2018. DOI: 10.22481/praxis.v14i30.4367. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4367. Acesso em: 10 jun. 2019.

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 49-78.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS. A gênese do Decreto n. 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 21-56.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A Escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

GAMA, R. P.; FIORENTINI, D. Formação continuada em grupos colaborativos: professores de matemática iniciantes e as aprendizagens da prática profissional. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 441-461, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/about. Acesso em: 16 jun. 2018.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

KUENZER, A. Z. Formação de professores para a educação profissional e tecnológica: perspectivas históricas e desafios contemporâneos: palestra. In: INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Formação de Professores para Educação Profissional e Tecnológica: Brasília, 26, 27 e 28 de setembro de 2006. Brasília, DF: Inep, 2008.

MOURA, D. H. (org.). Trabalho e formação docente na educação profissional: desafios teóricos-metodológicos e políticas públicas. Curitiba: IFPR-EAD, 2014. v. III. E-book. (Coleção Formação de Professores). Disponível em: http://portal.ifrn.edu.br/pesquisa/editora/livros-para-download/trabalho-e-formacao-docente-na-educacao-profissional-dante-moura. Acesso em: 18 fev. 2019.

MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, n. 1, p. 23-38, 2008. DOI: 10.15628/rbept.2008.2863. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/2863. Acesso em: 16 set. 2018.

MOURA, D. H. A organização curricular do Ensino Médio Integrado a partir do eixo estruturante: trabalho, ciência, tecnologia e cultura. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 7, p. 1-19, 2012. DOI: 10.29148/labor.v1i7.6702. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6702. Acesso em: 10 jun. 2019.

NÓVOA, A. Formação de professores no século XXI e a perspectiva da educação integral. Destinatário: Instituto Ayrton Senna. São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5ILSaixhT6s. Acesso em: 12 mar. 2019.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educacion. Madrid, 2009. Disponível em: https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/en/dam/jcr:31ae829a-c8aa-48bd-9e13-32598dfe62d9/re35009por-pdf.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

PACHECO, E. M. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.

PACHECO, E. M. Fundamentos político-pedagógicos dos institutos federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: IFRN, 2015.

PACHECO, J. A.; FLORES, M. A. Formação e avaliação de professores. Portugal: Porto Editora, 1999.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.

RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. Curitiba: Secretaria de Educação do Estado do Paraná, 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integrado-marise-ramos1.pdf. Acesso em: 12 fev. 2020.

RAMOS, M. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. [recurso eletrônico]. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp- content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf. Acesso em: 16 set. 2018.

SANAVRIA, C. Z. Formação continuada de professores de matemática com enfoque colaborativo: contribuições para o uso reflexivo dos recursos da Web 2.0 na prática pedagógica. 283 f. Tese (Doutor em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio De Mesquita Filho, Presidente Prudente, SP, 2014.

SANDÍN ESTEBAN, M. P. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-180, 2007. DOI: 10.1590/S1413-24782007000100012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/. Acesso em: 16 set. 2018.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 10 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

VALENTE, J. A. A espiral da espiral de aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. Tese (Professor Livre Docente) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2005.

Published

2022-12-31

How to Cite

SOUZA, A. C. O.; SANAVRIA, C. Z. Teachers ’conceptions of integrated education in federal institutes: An analysis from continuing collaborative training. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022028, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.8416. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/8416. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.