The teaching of geometry based on the system of geometric concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9535

Keywords:

Historical-Cultural Theory, Teaching Guiding Activity, System of geometric concepts

Abstract

This article is the result of research carried out in the doctorate, which had as its object the organization of geometry teaching in the early years of schooling to seek theoretical-methodological subsidies to overcome the concept of teaching presence in the practices of teachers who teach in this teaching stage, in which the practical aspects of geometric concepts are predominantly emphasized. In this text, we focus on revealing the essential unit for teaching geometry, the concept's meaning, and theoretical generalizations as premises for forming the system of ideas. For that, we used as an academic and methodological basis the principles of the Historical-Cultural Theory and the assumptions of the Teaching Guiding Activity, through which they revealed that the essential unit for the systematization of geometric concepts refers to the control of variations in the dimensions of objects and spaces. We conclude by stating that each dimension (length, width, height/depth) represents a magnitude that triggers the relations of commonality and generality between the inferior concepts that, when generalized in a hierarchically distinct category from the others, become superior, contributing to the development of foundations of students' theoretical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Merly Ferreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR – Brasil

Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação.

Silvia Pereira Gonzaga de Moraes, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR – Brasil

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (USP).

References

ARAUJO, E. S. Atividade Orientadora de Ensino: princípios e práticas para a organização do ensino de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8. n. 15, p. 123-146, 2019. DOI: 10.33871/22385800.2019.8.15.123-146. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6127. Acesso em: 11 jun. 2022.

ASSUMPÇÃO, M. P. Que tipo de pensamento a escola tem desenvolvido nos educandos? Uma análise das tarefas escolares do eixo números e operações. 2018. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2018.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais de matemática. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1984.

CEDRO, W. L.; MORETTI, V. D.; MORAES, S. P. G. Desdobramentos da Atividade Orientadora de Ensino para a organização do ensino e para a investigação sobre a atividade pedagógica. Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 431-452, 2019. DOI: 10.26512/lc.v24i0.21851. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21851. Acesso em: 11 jun. 2022.

DAVÍDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

DAVÍDOV, V. V. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

FERNANDES, F. Introdução. In: Contribuição à crítica da economia política. Tradução e introdução de Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

FERREIRA, M. P. As bases para a organização do ensino de geometria: uma análise sobre as tarefas escolares. Orientadora: Silvia Pereira Gonzaga de Moraes. 2017. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2017.

FERREIRA, M. P. Pressupostos teórico-metodológicos para o ensino dos conceitos geométricos nos anos iniciais de escolarização. Orientadora: Silvia Pereira Gonzaga de Moraes. 2022. 120 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2022.

FERREIRA, M. P. MORAES. S. P. G. de. Análise do sistema de conceito geométrico presente no livro didático do 4º ano do Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate. v. 5, n. 11, p. 1-15, 2021.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1978.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Terra e Paz, 1976.

LANNER de MOURA, A. R. A medida e a criança pré-escolar. 1995. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1995.

LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia, personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1978.

LOCATELLI, S. C. O Ensino de Geometria: o que revelam as tarefas escolares? 2015. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2015.

LOCATELLI, S. C.; MORAES, S. P. G. What does school work reveal on the teachingof geometry in year 2 of the primary school?. International Journal for Research in Mathematics Educaction. v. 6, n. 2, p. 152-171, 2016.

MARX, K. Introdução. In: MARX, K. Para a Crítica da Economia Política. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. Tradução e introdução de Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino: Unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, n. 29, 2010. ISSN: 1518-3483. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189114444012.pdf. Acesso em: 11 jun. 2022.

MOURA, M. O. et al. (org.). Atividades para o ensino de matemática nos anos iniciais da educação básica. Volume II: Medidas. Ribeirão Preto, SP: FFCLRP/USP, 2018.

MOURA, M. O.; ARAUJO, E. S.; SERRÃO, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 339-358, 2018. DOI: 10.26512/lc.v24i0.19817; Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19817/31574. Acesso em: 11 jun. 2022.

MOURA, M. O.; ARAUJO, E. S. Apresentação: Apresentar-se. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 4, n. 2, p. 293–309, 2020. DOI: 10.14393/OBv4n2.a2020-57481. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/57481. Acesso em: 11 jun. 2022.

MOURA, M. O. A construção do signo numérico em situação de ensino. 1992. 151 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

MOYA, P. T. O movimento de organização do ensino pelo professor em atividade. 2020. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2020.

ROSA NETO, E. Didática da Matemática. São Paulo: Editora Ática, 1988.

SANTOS, E. A. Tarefas escolares e as operações racionais: um estudo sobre a organização do ensino de matemática. 2020. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2020

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas III. 2. ed. Madrid: Centro de Publicaciones Del M.E.C. y Visor Distribuiciones, 2000.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas II. 2. ed. Madrid: Centro de Publicaciones Del M.E.C. y Visor Distribuciones, 2001.

WONG, W. Princípios de forma e desenho. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2022-12-31

How to Cite

FERREIRA, M.; GONZAGA DE MORAES, S. P. The teaching of geometry based on the system of geometric concepts. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022030, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v33i00.9535. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/9535. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua