Early Childhood Education for Latin America under the perspective of "developing early childhood" of the World Bank

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10251

Keywords:

Educational Social Policy, World Bank, Developing Early Childhood, Latin America

Abstract

This study aims to critically analyze Early Childhood Education in Latin America from the perspective of the World Bank's "Developing the First Years" (DFY) initiative. It employs a qualitative approach, and bibliographic and documentary research was conducted, primarily based on data from World Bank documents – and its experts – in recent years. The study reveals how the Bank prioritizes the DFY agenda through social and educational programs for economic development and the (re)production of future human capital, strengthened by the neuroscience discourse. To achieve this, the documents articulate how to develop these legitimized programs as best practices in education, nutrition, and health, decentralized and at multiple levels, i.e., through intersectoral practices with alliances with the private sector. In conclusion, contrary to the Bank's perspective, it is argued that it is essential to Develop Early Childhood based on a critical, emancipatory, and decolonial perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Maria Bortot, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Estadual de Maringá. Pós-Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná.

Elisângela Alves da Silva Scaff, Universidade Federal do Paraná

Professora associada do Departamento de Planejamento e Administração Escolar da Universidade Federal do Paraná (DEPLAE/UFPR).

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora Adjunta da Faculdade da Educação Pós-Doutoranda em Educação pela UFPR.

References

ACKERMAN, D; BARNETT, S. Prepared for Kindergarten: What Does “Readiness” Mean? NIEER Policy Report, 2005.

ARAÚJO, A. Aprendizagem infantil: uma abordagem da neurociência, economia e psicologia cognitiva. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Ciências, 2011.

ATINC, T. M. Prefácio. In: NAUDEAU, S. et al. Como investir na Primeira Infância: um guia para a discussão de políticas e a preparação de Projetos de Desenvolvimento da Primeira Infância. Washington, DC: The World Bank, São Paulo: Singular, 2011.

BALL, S. Educação global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução: Janete Bridon. Ponta Grossa, PR: UEPG, 2014.

BANCO MUNDIAL. Prioridades y estrategias para la educación: estudio sectorial del Banco Mundial. Washington, DC: Banco Mundial, 1995.

BANCO MUNDIAL. Estrategia sectorial de educación. Washington, DC: Grupo del Banco Mundial, 2000.

BANCO MUNDIAL. Education sector strategy update. Achieving education for all, broadening our perspective, maximizing our effectiveness. Washington, DC: Banco Mundial, 2006.

BANCO MUNDIAL. Early child development, from measurement to action: a priority for Growth and Equity. Washington, DC: Banco Mundial, 2007.

BERLINSKI, S.; SCHADY, N. Os primeiros anos: o bem-estar infantil e o papel das políticas públicas. Washington, DC: BID, 2016.

BORTOT, C. M. Transferência de Políticas Educacionais para a Infância na América Latina e Caribe: práticas intersetoriais de Governança Global nos casos cubano e brasileiro. 2022. 450 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

BORTOT, C. M.; LARA, A. M. B. Las políticas de Educación y cuidados en la primera infancia para América Larina: intencionalidades y encaminamientos en la propuesta d la UNESCO. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 3, p. 1767-1781, out. 2019.

BORTOT, C. M.; SCAFF, E. A. S. O direito à qualidade da/na educação infantil: entre a maximização do direito e as intencionalidades do privado. Eccos – Rev. Cient., São Paulo, n. 52, p. 1-18, jan./mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13269/8277. Acesso em: 16 jun. 2022.

BOSWELL, C. Knowledge, legitimation and the politics of risk: the functions of research in public debates on migration. Political Studies, v. 57, p. 165-186, 2009.

BRAVO, R. S. Técnicas de investigação social: teoria e ejercicios. 7. ed. Madrid: Paraninfo, 1991.

BRITO NETO, A.; SHIROMA, E. O. O professor na mira das reformas: orientações do “Projeto Estratégico Regional sobre Docentes para América Latina e Caribe”. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL MARX E O MARXISMO: INSURREIÇÕES, PASSADO E PRESENTE, 2015, Niterói, RJ. Anais [...]. Niterói, RJ: NIEP-Marx, 2015.

CARVALHO, R. S. O investimento na formação do cidadão do futuro: a aliança entre economia e educação infantil como estratégia da governamentalidade contemporânea. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 229-253, abr./jun. 2016.

DENBOBA, A. D. et al. Intensificando o desenvolvimento da Primeira Infância: investindo na Primeira Infância com grandes retornos. Washington, DC: Banco Mundial; São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal, 2014a.

DENBOBA, A. D. et al. Investing in young children: key interventions and principles to ensure all young children reach their full potential. Washington, DC: Banco Mundial, 2014b.

DENBOBA, A. D. et al. Investing in young children: the SABER Systems approach. Washington, DC: Banco Mundial, 2014c.

EVANS, D. K.; KOSEC, K. Educação Infantil: programas para a geração mais importante do Brasil. Washington, DC: Banco Mundial, São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal, 2011.

FMCSV. Empreendedorismo e negócios de impacto social para a Primeira Infância. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2016.

GAAG, J. V. D.; TAN, J-P. The benefits of early child development programs an economic analysis. Washington, DC: Banco Mundial, 1998.

HECKMAN, J. J. Policies to foster human capital. Research in Economics, v. 54, n. 1, p. 3-56, 2000.

HECKMAN, J. J. et al. The Impact of the Perry Preschool Program on Noncognitive Skills of Participants. Chicago: University of Chicago, Department of Economics, 2008.

HECKMAN, J. J.; PINTO, R.; SAVELYEV, P. Understanding the mechanisms through which an influential early childhood program boosted adult outcomes. American Economic Review, v. 103, n. 6, p. 2052-2086, 2013.

LENDVAI, N.; STUBBS, P. Policies as Translation: situating trans-national social policies. In: Policy reconsidered: meanings, politics and practices edited by Susan M. Hodgson and Zoë Irving. Bristol: Policy Press, 2007, p. 173-189.

MARQUEZ, C. G. As políticas multissetoriais e integradas do Banco Mundial no Brasil: a infância como capital humano do futuro. 2016. 300 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

McPHERSON A.; RAAB, C. Governing Education: A sociology of policy since 1945. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1988.

MYERS, R. G. Early childlhood development programs in Latin America: toward definition of an investment strategy. Washington, DC: The World Bank, 1992.

NAUDEAU, S. et al. Como investir na Primeira Infância: um guia para a discussão de políticas e a preparação de Projetos de desenvolvimento da Primeira Infância. Washington, DC: The World Bank, 2010, São Paulo: Singular, 2011.

PENN, H. A Primeira Infância: a visão do Banco Mundial. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 7-24, 2002.

PEREIRA, J. M. M. O Banco Mundial como ator político, intelectual e financeiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

SAYE, R. K.; WODON, Q. T. Investing in young children: a review of the World Bank’s recent experience. Washington, DC: Banco Mundial, 2014.

SHIROMA, E. O. Networks in action: new actors and practices in education policy in Brazil. Journal of Education Policy, v. 29, n. 3, p. 323-348, 2014.

SHIROMA, E. Redes, experts e a internacionalização de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 5, p. 1-22, 2020.

UNICEF. Un mundo listo para aprender: dar prioridad a la educación de calidad en la primera infancia. Documento informativo de promoción. Nueva York: UNICEF, 2019.

VEGAS, E.; SANTIBÁÑEZ, L. The promise of early childhood development in Latin America and the Caribbean issues and policy options: book synopsis. Washington, DC: The World Bank, 2010.

VIANA, I. A. Investimento produtivo em educação no Brasil: educação Infantil para crianças pobres. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais) – Escola Nacional de Ciências Estatísticas, Rio de Janeiro, 2012.

WOOD, E. M. Democracia contra o capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2010.

WORLD BANK. Educacion: document de politica setorial. Washington, DC: Banco Mundial, 1974.

WORLD BANK. Education: sector policy paper. Washington, DC: Banco Mundial, 1980.

YOUNG, M. E. Early child development: investing in the future. Washington, DC: The World Bank, 1996.

Published

2023-12-30

How to Cite

BORTOT, C. M.; SCAFF, E. A. da S.; SOUZA, K. R. Early Childhood Education for Latin America under the perspective of "developing early childhood" of the World Bank. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023011, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10251. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10251. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua