RAP as a transformative means in education

thematizing rap in a public school in the municipality of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10810

Keywords:

RAP, Anti-racist education, Poetry, Basic Education

Abstract

This article presents the results of a study conducted at a school in the municipality of Rio de Janeiro, located in the northern zone in the Irajá neighborhood. The study was developed by members of a Programa de Educação Tutorial (PET) and researchers within the scope of the Laboratory for Research on Social Movements, Inequalities, and Diversity of Body, Race, and Gender (LADECORGEN-UFRJ). The action research, conducted through workshops, aimed to promote antiracist education. The researchers employed a dynamic approach, interpreting emerging themes that intersect with rap, one of the elements of hip-hop culture. The workshops were held in 2023 with 3rd and 4th-grade elementary school students. It can be concluded that the use of music, particularly lyrics that facilitated discussions on respect, diversity, race, community, and related values, served as a powerful tool for antiracist education within the school setting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Jairo Vieira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Professor Titular da UFRJ e Permanente dos programas de Pós-graduação em Educação e de História Comparada (UFRJ). Professor Visitante da Universidade de Aveiro, Portugal. Pós-doutorando em Educação da Universidade Federal do Pará

Marco Aurelio Dias Vieira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Licenciando de Educação Física da UFRJ.

Ruan Mascarenhas Gorni, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Licenciando em Letras da UFRJ.

Nayara da Silva dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Graduanda em Pedagogia da UFRJ.

Nathália da Silva dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) – Movimentos sociais. Graduanda em Pedagogia da UFRJ.

Claudio Aroldo da Paixão Medeiros, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Professor do Ensino Básico. Doutor em Educação (UFRJ).

Shirleia dos Santos Peixoto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ), Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ) – Brasil. Professora ao Ensino Básico. Doutoranda em Educação (UFRJ).

References

CANDAU, V. Didática: Didática novamente em questão: fazeres-saberes pedagógicos em diálogos, insurgências e políticas. In: CANDAU, V.; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, 2020.

COSTA, T. T.; QUEIROZ, M. V. O.; MUNIZ, E. A. Racismo e formação da subjetividade da pessoa negra: Antecedentes históricos e perspectivas da educação escolar. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 25, n. 00, p. e024004, 2024. DOI: 10.30715/doxa.v25i00.17976. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/17976. Acesso em: 15 jul. 2024.

BESSA, B. Poesia que transforma. Rio de Janeiro: Sextante, 2018.

FERREIRA, E. S.; VIEIRA, J. J. Infância e Microações Afirmativas em Contextos Significativos. Educação e Realidade Edição eletrônica, Porto Alegre, RS, v. 46, p. 1-17, 2021. DOI: 10.1590/2175-6236107778. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/FtRkKbYcpHpfKY9ZHpcyRQR/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2024.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MILAGRES, A. O.; PEIXOTO, S. S.; VIEIRA, J. J. Pedagogias decoloniais: diálogos, discussões e reflexões insurgentes para (des/re)construções de fazeres e saberes na educação. Peer Review, [S.I.], v. 5, p. 118-138, 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/368867906_Pedagogias_decoloniais_dialogos_discussoes_e_reflexoes_insurgentes_para_desreconstrucoes_de_fazeres_e_saberes_na_educacao. Acesso em: 15 jul. 2024.

PEREIRA MOTA, M. E.; SANTOS CRUZ, J. A. Mapeamento Sistemático da literatura sobre a Lei 10.639/03, do Parecer CNE/CP 3/2004 e seus impactos insatisfatórios na BNCC. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 16, n. 00, p. e023006, 2023. DOI: 10.26843/ae.v16i00.1244 . Disponível em: https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/45vjNajl/. Acesso em: 15 jul. 2024.

RACIONAIS MC`S. Negro Dama. Música, 1997. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=o50J2xg8-sU. Acesso em: 15 jul. 2024.

Published

2024-12-30

How to Cite

VIEIRA, J. J.; VIEIRA, M. A. D.; GORNI, R. M.; SANTOS, N. da S. dos; SANTOS, N. da S. dos; MEDEIROS, C. A. da P.; PEIXOTO, S. dos S. RAP as a transformative means in education: thematizing rap in a public school in the municipality of Rio de Janeiro. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 35, n. 00, p. e024020, 2024. DOI: 10.32930/nuances.v35i00.10810. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br./index.php/Nuances/article/view/10810. Acesso em: 18 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua