O O USO DO SOLO COMO ATIVIDADE DE INCLUSÃO E APRENDIZAGEM
DOI:
https://doi.org/10.35416/2024.9600Keywords:
Deficientes visuais, Materiais didáticos táteis, Habilidades sensoriais, Morfologia do solo, Educação em solosAbstract
The inclusion of students with disabilities in teaching and their learning are some of the challenges faced by teachers and students. This work aimed to propose some activities for inclusion of people with visual impairments, using the soil for the development of skills and learning. A practical field class or adapted to the classroom, is proposed so that all students, visually impaired or not, can carry out the morphological analysis of the soil. Some materials must be prepared for the visually impaired student before the practical class, so that he can perceive and understand with some characteristics of the soil. At the end, it is possible to raise a discussion in the classroom on subjects related to soil and present in the National Curricular Parameters for Geography and in textbooks.
Downloads
References
ALMEIDA, T. S.; ARAÚJO, F. V. Diferenças experienciais entre pessoas com cegueira congênita e adquirida: uma breve apreciação. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, Ano 1, v. 1, n.3, jun, 2013. 21p. https://doi.org/10.16891/24
AMOROSO, S. R. B. Inclusão do deficiente no ensino superior: uma perspectiva para a inclusão social. Humanidades & Tecnologia em Revista (FINOM), Ano XIII, v. 15, 2019. 22 p. http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/562
ANDRADE, R. M. Cartografia e deficiência visual experiências no Colégio Pedro II. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 82-87, 2014. http://dx.doi.org/10.33025/grgcp2.v1i1.10
AZEVEDO, A. C. de; DALMOLIN, R. S. D. Solos e ambiente: Uma introdução. Santa Maria: Editora Pallotti, 2004. 100p.
BECKERS, I. E.; PEREIRA, J. L. C.; TROGELLO, A. G. O processo de ensino-aprendizagem de Ciências em turmas com alunos deficientes visuais: percepções de professores. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 48, p. 127-140, 2014. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X6250
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência). Diário Oficial da União, 07 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 30 maio 2022.
BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: geografia /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.
CAMARGO, E. P. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 1-6, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170010001
CUSTÓDIO, G. A.; NOGUEIRA, R. E. O aporte da cartografia tátil no ensino de conceitos cartográficos para alunos com deficiência visual. Revista Brasileira de Cartografia, Rio de Janeiro, n. 63/4, p. 757-772, 2014. http://www.seer.ufu.br/index.php/revistabrasileiracartografia/article/view/44680
GIL, M. (Org.). Deficiência visual. Brasília: MEC. Secretaria de Educação a Distância, 2000. 80p. (Cadernos da TV Escola. 1). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/deficienciavisual.pdf. Acesso em: 26 nov. 2021.
MARQUES, N. P. A deficiência visual e a aprendizagem da química: reflexões durante o planejamento e a elaboração de materiais didáticos táteis. 2018. 120 f. Mestrado profissional (Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24246. Acesso em: 30 maio 2022.
PERUSI, M. C.; SENA, C. C. R. G. Educação em solos, educação ambiental inclusiva e formação continuada de professores: múltiplos aspectos do saber geográfico. Entre-Lugar, Dourados, ano 3, n. 6, p. 153 - 164, 2012. https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/entre-lugar/article/view/2452
PIRES, D. M.; SAMPAIO, A. A. M. Estudantes com deficiência mental e o ensino de geografia. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 11, n. 36, p. 181 – 194, 2010. https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/16169
PRADO, E.; SILVA, M. C. R. F. da. Das leis da inclusão social à concretização de direitos: dilemas vivenciados numa escola pública de educação básica. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 13, n. 2, p. 199-219, 2017. https://doi.org/10.5965/1984317813022017199
ROCHA, A. B. O. O papel do professor na educação inclusiva. Ensaios Pedagógicos, v. 7, n. 2, p. 1-11, 2017. https://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n14/n14-artigo-1-O-PAPEL-DO-PROFESSOR-NA-EDUCACAO-INCLUSIVA.pdf
SANTOS, R. D. dos; SANTOS, H. G. dos; KER, J. C.; ANJOS, L. H. C. dos; SHIMIZU, S. H. Manual de descrição e coleta de solo no campo. 7. ed. revista e ampliada. Viçosa: Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, 2015. 102p.
SILVA, A. P. M.; ARRUDA, A. L. M. M. O papel do professor diante da inclusão escolar. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 5, n. 1, 2014. 29 p. https://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/Ana_Paula.pdf
SILVA, E. N.; SALGADO, A. H. I. O ensino de ciências para alunos com deficiência visual. Estariam os professores capacitados para lidar com esse público? In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 11., 2017, Florianópolis. Anais. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017. p. 1-10.
SUZUKI, L. E. A. S.; DIAS, L. C.; REHBEIN, M. O.; CORRÊA, E. A. O ensino de solos nos diferentes níveis de educação em Geografia. Revista Geonorte, v. 11, n. 37, p. 01-21, 2020. https://doi.org/10.21170/geonorte.2020.V.11.N.37.01.21
SUZUKI, L. E. A. S.; SCHEUNEMANN, G.; SPIRONELLO, R. L. Construção de uma maquete didática e aplicação no ensino de conteúdos geográficos. Geoatos: Revista Geografia em Atos, v. 5, p. 1-22, 2021. https://doi.org/10.35416/geoatos.2021.7673