From legal framework to daily practice
What research indicates about inclusion in higher education
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10620Keywords:
Special Education, Inclusion, Higher EducationAbstract
This article presents a Knowledge State study on the inclusion processes of people with disabilities in higher education, aiming to map the scientific productions that focus on this theme. The study was conducted with scientific articles published in a database over the past five years, considering the main legislation related to this theme, dating back to 2015. We understand that the social and educational rights of people with disabilities have gained prominence in the national context, especially through public policies. However, the analysis of the texts indicates a recent tradition in studies in this area. Although there has been progress in conceptual and theoretical discussions, certain issues still persist, such as the lack of teacher training for this inclusive process and the need for spaces that ensure the practice of psychopedagogical intervention in higher education.
Downloads
References
BELTRÃO, K. I.; Teixeira, M. de P.; SIMAS, H. S. Inclusion of students with disabilities in Brazilian tertiary Education. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, [S. l.], v. 31, n. 120, e0234164, 2023. DOI: 10.1590/S0104-40362023003104164.
BORDIEU, P. Razões e práticas: sobre a teoria de Ação. Tradução: Mariza Correia. Campinas, SP: [s. n.], 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 02 fev. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 4 jan. 2024.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidente da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 4 jan. 2024.
CABRAL, V. N. de.; ORLANDO, R. M.; MELETTI, S. M. F. O Retrato da Exclusão nas Universidades Brasileiras: os limites da inclusão. Educação & Realidade, [S. l.], v. 45, n. 4, e105412, 2020. DOI: 10.1590/2175-6236105412.
FOUCAULT, M. História da sexualidade: a vontade de saber. Tradução: Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
MATOS, F. DIAS, R. Políticas públicas: princípios, propósitos e processos. São Paulo: Atlas, 2017.
PEREIRA, R. R.; FACIOLA, R.A.; PONTES, F. A. R.; SILVA, S. S. da C. Alunos com Deficiência na Universidade Federal do Pará: Dificuldades e Sugestões de Melhoramento. Revista Brasileira de Educação Especial, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 387–402, jul. 2020. DOI: DOI: 10.1590/1980-54702020v26e0087.
PEREIRA, R. R.; SILVA, S.S. da C.; FACIOLA, R. A.; PONTES, F. A. R.; RAMOS, M. F. H.; RAMOS, E. M. L. S. Estresse e Características Resilientes em Alunos com Deficiência e TFE na UFPA. Psicologia: Ciência e Profissão, [S. l.], v. 39, e180093, 2019. DOI: DOI: 10.1590/1982-3703003180093.
SANTOS, M. A. R. dos.; SANTOS, C. A. F. dos.; SERIQUE, N. P.; LIMA, R. R. Estado da arte: aspectos históricos e fundamentos teórico-metodológicos. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 8, n. 17, ago. 2020. DOI: 10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.215.
SILVA, A. M.; CYMROT, R.; D'ANTINO, M. E. F. Demandas de docentes do ensino superior para a formação de alunos com deficiência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [S. l.], v. 93, n. 235, p. 667-697, set. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/sC6nPJRJvjG9KCJdDYzWZPd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2024.
SILVA, A. P. P. N. da; SOUZA, R. T. de; VASCONCELLOS, V. M. R. de. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação. Porto Alegre, Porto Alegre, v. 43, n. 3, e37452, set. 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000300005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 4 abr. 2024.
SILVA, T. T. da; HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.